درحالیکه مسئولان شرکت ملی پتروشیمی و شرکت نفت میگویند، تاکنون ۱۴ میلیون متر مکعب گاز مشعل یا فلرها صرفهجویی شده است، اما هنوز مشعلهای گاز همچنان در جنوب کشور میسوزند و علاوه بر سوزاندن ثروت ملی هوا را آلوده میکنند.
شمساردکانی، استاد سابق اقتصاد انرژی دانشگاه تهران با بیان اینکه اصولاً سوزاندن گاز و تبدیل گاز به انرژی حرارتی کار اشتباهی است اظهار کرد: روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز مشعل در کشور سوخته میشود که این حق نسلهای آینده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز گفته است: با سرمایهگذاری در طرح انجیال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰ قرار است گازهای مشعل صرفهجویی، جمعآوری شده و به پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس فرستاده شود که به عنوان خوراک پتروشیمیها از آن استفاده شود.
سرمایهگذاری در هر یک طرح انجیال حداقل ۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که در شرایط کنونی چنین پولی در کشور به سختی به دست میآید، بنابراین فلرها میسوزند و مسئولان همچنان وعده میدهند.
انتهای پیام/