در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت منابع آبی کشور آمده که ایران وارد ششمین سال پیاپی خشکسالی شده و حجم آب موجود در مخازن سدها نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد کاهش یافته است.
طبق آمار رسمی، ذخیره آب در مخازن سدهای کشور اکنون حدود ۲۰.۴۷ میلیارد مترمکعب است، در حالی که در همین زمان سال قبل این رقم حدود ۲۲.۱۳ میلیارد مترمکعب بوده است که نشاندهنده افت قابل توجه ذخایر آبی است.
اگرچه ورودی آب به سدها تا تاریخ ۲۵ بهمن در سال آبی جاری با افزایش ۱۴ درصدی همراه بوده، اما کاهش ذخایر و افت حجم آب در مخازن نسبت به سال قبل، نشاندهنده تداوم بحران آب در کشور است. متوسط پرشدگی سدهای کشور حدود ۳۹ درصد اعلام شده که وضعیت شکننده منابع آبی را بیش از پیش روشن میکند.
وضعیت سدها در استان تهران نیز بسیار نگرانکننده گزارش شده است. برای مثال، میزان پرشدگی برخی از سدهای مهم تهران مانند امیرکبیر، لار، طالقان و لتیان–ماملو به ترتیب تنها ۵، ۱، ۲۰ و ۸ درصد است، که بخش زیادی از ظرفیت ذخیرهسازی این سدها را تعطیل یا در حداقل نگه داشته است. این حجم پایین ذخیره، تامین آب مورد نیاز پایتخت را در مواجهه با تقاضا پیچیدهتر میکند.
بهنام بخشی، سخنگوی آبفای تهران گفته که گرچه در سال جاری بارشها در برخی استانها بهبود نشان داده است، اما استان تهران از کمترین میزان نزولات آسمانی برخوردار بوده و بارشها با تاخیر آغاز شدهاند. بهدلیل این کاهش بارندگی و کاهش محسوس ذخایر سدهای تامینکننده آب، شرایط تامین آب در پایتخت دشوارتر شده و تصاویر منتشرشده از سدهایی مانند سد لتیان، وضعیت حداقلی ظرفیت ذخیره را نشان میدهد.
تهران طی پنج سال گذشته خشکسالی مداوم را تجربه کرده و اکنون وارد ششمین سال خشکسالی شده است. امسال نیز از نظر کمبارشی رکوردشکنی شده است و این در کنار افت ذخایر آبی، زنگ خطر را برای تامین پایدار آب به صدا درآورده است.
در همین حال، این مقام مسئول به نکتهای مثبت نیز اشاره کرده و آن بهبود مدیریت مصرف آب در شهر تهران است. آمارها نشان میدهد که سهم مشترکان خوشمصرف به حدود ۳۸ درصد رسیده و پیشبینی شده تا پایان سال به حدود ۴۰ درصد افزایش یابد. بهگفته او، میانگین مصرف مشترکان خوشمصرف ماهانه حدود ۹ هزار لیتر بوده و این امر منجر به صرفهجویی در مصرف آب شده است.
با این وجود، سخنگوی آبفای تهران تاکید کرده که حدود ۶۰ درصد از مشترکان هنوز در محدوده الگوی مصرف قرار ندارند و اگر تنها ۳۰ درصد از خانوادههای پرمصرف مصرف خود را اصلاح کنند و به جمع خوشمصرفها بپیوندند، میتوان با کمترین تنش از وضعیت کنونی عبور کرد و منابع آبی را برای آینده حفظ کرد.
همچنین یزدانی، کارشناس صنعت آب به رسانهها گفته که با توجه به سرمای هوا و بارش برف، روانآبها و ذخایر آبی رشد قابل توجهی نکردهاند. در حالی که در شرایط معمول انتظار میرفت که ورودی منابع آبی به سدها در فصل سرد، پنج تا شش برابر خروجی باشد، امسال ورودی و خروجی تقریباً برابر بودهاند، در حالی که سال گذشته ورودی پنج برابر خروجی بود. این موضوع نیز نشاندهنده تداوم تنش آبی است.
با وجود افزایش ورودی آب به سدها در سال آبی جاری، خشکسالی مداوم و کاهش ذخایر آبی، منابع آب کشور در شرایط شکنندهای قرار دارند و نیاز به مدیریت مصرف آب و همکاری شهروندان برای عبور از تنش آبی پیشرو احساس میشود.
انتهای پیام/