به نقل از خبرگزاری خبرگزاری فارس، سکوی رشادت به وزن ۶۲۰۰ تن توسط مهندسان ایرانی طراحی ساخت اجرا و حمل و نقل و در میدان نفتی رشادت در خلیج فارس در روز اول تیر ماه ۱۴۰۵ نصب شد.
این سکو به گفته مسئولان اجرای آن، قرار است ظرف شش ماه آینده با تکمیل سایر بخشها و تجهیزات آن تولید نفتی این میدان را از حدود ۱۴ الی ۱۵ هزار بشکه در روز کنونی به ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.
به عبارت دیگر با نصب این سکو ۳۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید میدان رشادت افزوده خواهد شد.
سکوی رشادت در واقع متشکل از سه کارخانه فرآورش نفت، تولید برق و تزریق آب به چاه برای حفاظت از فشار مخزن نفت است.
به گفته مهندسان حاضر در این سکو، حتی در شرایط جنگی و خطر بمباران دشمن صهیونی آمریکایی کار بر روی سکوهای نفتی در خلیج فارس متوقف نشده بود.
سکوهایی هم که مورد تهاجم دشمن قرار گرفته بودند، ظرف حداکثر ۷ تا ۱۰ روز دوباره با تلاش مهندسان ایرانی به مدار تولید برگشت.
میدان نفتی رشادت در دل خلیج فارس در حدود ۱۰۰ کیلومتری جزیره لاوان قرار دارد که عمده تولید آن نفت سبک و با کیفیت بوده، بخشی از تولیدات آن نیز گاز با کیفیت است که تولید و برداشت و به پالایشگاه نفت جزیره لاوان منتقل میشود.
بخشی از فرآوردههای آن در داخل کشور مصرف و بخشی نیز صادر میشود.
نکته قابل توجه این است که حاملهای انرژی از قبیل گازوئیل، بنزین، مازوت، گاز و برق با تلاش شبانه روزی و جان فرسای مهندسان و متخصصان ایرانی به دست میآید.
مدیریت مصرف، دقت و صرفهجویی در مصرف همه حاملهای انرژی ضروری به نظر میرسد.
انتهای پیام/