زبیحالله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه بر اساس ماده ۲۴۱ مکرر قانون تجارت، هر فرد تنها میتواند در یک شرکت به عنوان عضو هیئتمدیره، رئیس هیئتمدیره یا مدیرعامل فعالیت کند اظهار کرد: قوانین دیگری نیز وجود دارد که بهکارگیری بازنشستگان در سمتهای مدیریتی و عضویت همزمان افراد در چندین هیئتمدیره را محدود کرده است.
وی افزود: در بررسیهای انجامشده، افرادی شناسایی شدند که در ۵، ۶ و حتی ۱۰ شرکت بهطور همزمان عضو هیئتمدیره، رئیس هیئتمدیره یا مدیرعامل بودند؛ بهگونهای که برخی از آنها حتی شناخت دقیقی از محل فعالیت و آدرس بعضی شرکتهای تحت مدیریت خود نداشتند.
خدائیان ادامه داد: در بررسی انجامشده از شرکتهای زیرمجموعه بانکهای دولتی و غیردولتی، یکهزار و ۶۷۸ مدیر مورد ارزیابی قرار گرفتند که مشخص شد ۸۴۵ نفر برخلاف مقررات در سمتهای مدیریتی منصوب شدهاند.
وی با بیان اینکه در شرکتهای زیرمجموعه وزارت صمت نیز ۴۱۹ نفر در بیش از یک هیئتمدیره عضویت داشتند که با همکاری این وزارتخانه بخش قابل توجهی از این موارد اصلاح شد اظهار کرد: در وزارت نفت نیز ۱۲۱ مدیر مشمول این محدودیتها شناسایی شدند که مسئولان این وزارتخانه در رفع این موارد همکاری مناسبی داشتند.
خدائیان ادامه داد: در بخش آب و برق نیز هشت نفر شناسایی شدند که برای چهار نفر پرونده تخلف تشکیل شد و سایر افراد نیز از سمتهای خود کنارهگیری کردند.
انتهای پیام/