۰۲:۳۹

۱۴۰۵/۰۳/۰۵

کاهش قاچاق سوخت با عرضه گازوییل در بورس انرژی

بورس
مدیر بازرسی بورس انرژی از کاهش قاچاق سوخت با عرضه گازوئیل در بورس انرژی خبر داد و گفت: گواهی صرفه‌جویی به‌زودی عرضه می‌شود.
کد خبر : ۶۷۳۵
به گزارش هاب صنعت؛

به نقل از ایرنا، مصطفی زنگی‌آبادی، مدیر بازرسی بورس انرژی اعلام کرد: عرضه گازوئیل داخلی ویژه مصارف صنعتی از مرداد ماه سال ۱۴۰۴ در رینگ داخلی آغاز شد و تنها تا پایان سال، بیش از ۵۶ میلیون لیتر گازوئیل در بورس انرژی عرضه شد که نزدیک به ۱۹ میلیون لیتر آن مورد معامله قرار گرفت.

وی با تأکید بر ثبت رسمی تمامی فاکتور‌ها در سامانه مؤدیان افزود: با وجود اینکه صنایع همچنان گازوئیل را در قالب حواله‌های یارانه‌ای دریافت می‌کنند، عرضه این سوخت در بورس انرژی باعث شد فرآیند تأمین، شفاف و قابل رصد شود. نتیجه این شفافیت، کاهش محسوس قاچاق گازوئیل است چرا که اختلاف قیمت میان نرخ یارانه‌ای و بازار آزاد همواره یکی از عوامل اصلی بروز قاچاق این فرآورده نفتی بوده است.

زنگی‌آبادی تأکید کرد: استمرار عرضه‌ها، علاوه بر تنظیم بازار و پاسخگویی به نیاز صنایع، زمینه را برای برخورداری فعالان اقتصادی از یک مسیر قانونی، مطمئن و قابل پیش‌بینی فراهم کرده است. این روند، یکی از اقدامات مهم در جهت سالم‌سازی زنجیره تأمین سوخت و مدیریت بهینه منابع انرژی کشور محسوب می‌شود.

این مسئول در بورس انرژی گفت: یکی از محور‌های جدی بورس انرژی، تقویت ابزار‌های مبتنی بر بهره‌وری و مدیریت مصرف است؛ بر همین اساس، گواهی صرفه‌جویی گازوئیل نیز به‌زودی وارد چرخه معاملاتی بورس انرژی خواهد شد.

به گفته وی، بر مبنای اسناد بالادستی کشور و با هدف ایجاد تنوع در دارایی‌های پایه گواهی‌های انرژی، بورس انرژی در شهریورماه ۱۴۰۴ و به درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، پذیرش اولیه این ابزار را انجام داد. پس از طی مراحل کارشناسی و انجام هماهنگی‌های لازم، تخصیص نخستین گواهی‌ها در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد - مرتبط با طرح جایگزینی CNG به جای بنزین در ناوگان عمومی - نهایی شد و حدود ۳۶ میلیون لیتر اوراق گواهی صرفه‌جویی گازوئیل به‌عنوان اولین بسته، به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تخصیص یافت.

زنگی‌آبادی افزود: هفته گذشته فرآیند تخصیص اوراق به مرحله نهایی رسید و با دریافت تأییدیه‌های سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی و هماهنگی با معاونت ریاست‌جمهوری، آماده‌ایم تا معاملات گواهی صرفه‌جویی گازوئیل به‌زودی روی تابلو‌های بورس انرژی آغاز شود.

به گفته او این ابزار مالی جدید می‌تواند زمینه‌ساز یک بازار کارآمدتر، شفاف‌تر و مبتنی بر بهره‌وری در حوزه سوخت کشور باشد.

انتهای پیام/


گزارش خطا
برچسب ها:
ارسال نظر
captcha