۰۲:۱۳

۱۴۰۵/۰۳/۰۲

روایت منصوری از «کار انقلابی» شهید رئیسی در صنعت نفت

پارس جنوبی
معاون اجرایی دولت شهید رئیسی، یکی از «شاهکارهای» وزارت نفت دولت شهید رئیسی را تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی دانست و به روایت «کار انقلابی» شهید رئیسی در صنعت نفت پرداخت.
کد خبر : ۶۶۳۷
به گزارش هاب صنعت؛

به نقل از خبرگزاری فارس، محسن منصوری، معاون اجرایی دولت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، با اشاره به عملکرد وزارت نفت در دولت سیزدهم گفت: در حوزه نفت به رشد بالای ۲۰ درصدی رسیدیم که چیزی شبیه معجزه است. زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، چند صد هزار بشکه نفت می‌فروختند، اما روزی که تحویل دادیم، هر آنچه نفت تولید می‌کردیم و قابلیت صادرات داشت، می‌فروختیم؛ صادرات به ۱.۷ تا ۱.۸ میلیون بشکه رسید و مشتری داشتیم، اما نفت نداشتیم.

منصوری تأکید کرد که این موفقیت با وجود تداوم تحریم‌ها به دست آمده است: تحریم‌ها سر جای خود بود، اما شبکه بسیار خوبی برای فروش ایجاد شد؛ تریدر‌های مورد اعتماد، تراست‌هایی که نظارت می‌شد و منابع آن در کمترین زمان ممکن به کشور برمی‌گشت.

وی در ادامه یکی از «شاهکارهای» وزارت نفت را تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی دانست و گفت: این پروژه نزدیک به ۲۰ سال روی میز مسئولان بود. کشور‌های مختلف آمدند و رفتند و ما را سر کار گذاشتند. خدا خیر دهد جناب اوجی را که همت کرد و گفت ما این را اجرا می‌کنیم.

معاون اجرایی دولت شهید رئیسی با اشاره به چالش‌های اجرایی این فاز افزود: برآورد کرده بودند برای نصب سکو پنج سال زمان نیاز است، اما از آنجا که کشور همسایه در نقطه صفر مرزی مشغول برداشت بود، هر سال چند میلیارد دلار عدم‌النفع متوجه ما می‌شد. برای مدیریت زمان، تصمیم گرفته شد سکویی از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ منتقل شود؛ یک عملیات مهندسی فوق‌العاده سخت که به کشتی مخصوص جابجایی سکو نیاز داشت.

منصوری با اشاره به مشکل تأمین این کشتی گفت: ما تنها یک فروند از این کشتی را داشتیم که در دولت روحانی و با تصمیم آقای زنگنه، چون کار نداشت، به روس‌ها اجاره داده شده بود. وقتی خواستیم پس بگیریم، گفتند به دلیل قرارداد با بخش خصوصی نمی‌توانند برگردانند و پروژه عملاً معطل ماند.

وی افزود: امیرعبداللهیان موضوع را پیگیری کردند، اما روس‌ها پاسخ ندادند. کار به شهید رئیسی رسید. ایشان در جلسه با پوتین، مستقیماً خطاب به رئیس‌جمهور روسیه فرمودند: "ما از شما می‌خواهیم این کار را برای ما انجام دهید و کشتی را برگردانید. " در کمتر از چند روز، بخش خصوصی تماس گرفت و کشتی بازگردانده شد.

منصوری در پایان گفت: سکو جابجا شد و شهید رئیسی چند ماه بعد آن را افتتاح کرد. در همان سال اول، پیش از رسیدن به ظرفیت نهایی، نزدیک به ۳ میلیارد دلار از فاز ۱۱ بهره‌برداری کردیم. این یعنی کار انقلابی، یک کار صحیح و فنی مهندسی در کنار یک دیپلماسی قوی در حوزه بین‌الملل.

انتهای پیام/


گزارش خطا
برچسب ها:
ارسال نظر
captcha