علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در دولت سیزدهم به مناسبت قرار گرفتن در آستانه دومین سالگرد شهادت شهید رئیسی و سایر شهدای خدمت، گفت: دولت شهید رئیسی در شرایطی کارش را آغاز کرد که بسیار خاص بود، دولت هم با مسائل و انتظاراتی از سوی مردم مواجه بود که سال ۱۴۰۰ شرایط خاص بود.
منابع دولت به خاطر کاهش فروش نفت، تحلیل رفته بود، همچنین شرایط کرونا و تبعات منفی آن در اوج بود.
دستگاهها، دانشگاهها و ادارات تعطیل بودند، روزانه چند صد نفر از هموطنان به خاطر کرونا از بین میرفتند.
در حوزه کاری وزارت نیرو هم خشکسالی شدید بود، تابستان ۱۴۰۰ در اقصی نقاط کشور خشکسالی حاکم بود.
در نیمه غربی، جنوب، شرق، استان سیستان و بلوچستان هم خشکسالی و هم بی برقی بود.
وی گفت: تابستان ۱۴۰۰ اوج بیبرقی و خاموشی بود، مردم تحمل میکردند، کار دولت که شروع شد، آقای رئیسی در بخش آب و برنامه جدی داشت و از من به عنوان وزیر نیرو انتظار سنگینی داشت که باید انتظارات مردم را برطرف کنیم.
اولین دیدار با ایشان وقتی به وزارت نیرو آمدند، به استقبال ایشان رفتیم و به من گفت: در هیچ جلسهای نیست که مسئله آب و برق به ویژه مسئله آب مطرح نباشد، چه جلسات سیاسی، اجتماعی، جلسه با مسئولان مردم و نمایندگان مردم، همه مشکل آب را مطرح میکنند و این باید حل شود.
محرابیان همچنین گفت: بعد از اینکه دولت شهید رئیسی رای اعتماد از مجلس گرفت، بعد از یک هفتهای که در مجلس سپری شد، در همان شب به من گفت، اولین سفر در مورد آب است و فردا ساعت ۶ صبح در فرودگاه مهرآباد برای رفتن خوزستان و حل مشکل آب استان حاضر شوید.
مسائل خوزستان پیچیده بود، هم مشکل آب شرب بود، هم کیفیت آب و هم کمیت آب غیرقابل قبول بود، حتی در آب کشاورزی و آب دام، آب برای پرورش گاومیش و منطقه غیزانیه و خشکسالی که بود.
این خشکسالی در سه سال دولت شهید رئیسی ادامه داشت، اما علی رغم این مشکلات، سه سال بینظیر بود.
در سالهای قبل ممکن بود، سالهای پربارش و یا سالهای باشیم، اما در مجموع سه سال شرایط سخت و خشکی حاکم بوده و دولت مجبور بود، آن را مدیریت کند.
وی بیان داشت: در همه سفرهایی که دولت انجام میداد، تقریباً محور سفرها آب و برق بود، در همان سفر خوزستان هم محور اصلی موضوع آبرسانی و طرح غدیر مصوب شد، به ما گفتند زمان را کوتاه در نظر بگیرید و ما با کارشناسان صحبت کردیم و فشرده کردیم، کارشناسان گفتند، پیشبینی کنیم یکساله اجرا میشود، اما شهید رئیسی گفت: اگر یک ساله باشد، یعنی تابستان سال آینده هم باید مردم مشکل کم آبی را تحمل کنند؛ بنابراین زمان را به ۱۰ ماه کاهش دادیم، پروژه عظیمی بود، اما خود شهید رئیسی خودش را نماینده مردم میدانست و در همان جلسه ایشان تاکید کرد، یک سال زیاد است و مردم نمیتوانند تحمل کنند، لذا باید ۱۰ ماهه باشد.
محرابیان گفت: خدا هم کمک کرد و با کمک متخصصان و تیم خوب وزارت نیرو در صنعت آب و برق که مدیران خوبی داریم، کار را شروع کردیم و شهید رئیسی هم در طول مدت پیگیری میکرد و پروژه انجام شد و این سبب شد که هم مشکل کیفیت و هم کمیت آب خوزستان حل شود.
وی گفت: بهترین کیفیت آب در سد دز بود که قبل از آن طرح، آب شهرها از به ویژه در مناطق مرکزی و جنوب خوزستان از رود کرخه تامین میشد، کرخه رود پر آب است، اما کیفیت آن برای شرب مناسب نیست.
به گفته وی، در سد دز طرح غدیر اجرا شد که شهرهای زیادی و حدود ۶۰ درصد از مردم خوزستان از آن برخوردار شدند و مشکل کیفیت و کمیت نامناسب آب برطرف شد.
به بیان محرابیان، پروژههای صنعت آب و برق بزرگ هستند، هم سدسازی و هم پروژه خطوط انتقال بزرگ انتقال بزرگ هستند.
در تمام سفرها و استانها تعداد زیادی از پروژههای آب شیرین کن تصفیه خانه و کانال آب اجرا میشود و شهید رئیسی که به سید محرومان معروف بود، توجه زیادی به آب روستایی انجام میداد.
در کنار آبرسانی به روستاها و مناطق محروم که در اولویت بود، ذیل آن دو اقدام انجام شد، یکی جهاد آبرسانی که طرح در سراسر کشور شروع شد و دیگری طرح خیران آبرسانی شکل گرفت.
وی گفت: طرح غدیر (جهاد آبرسانی) بزرگترین طرحی بود که از ابتدای انقلاب تا آن روز در همه استانها و شهرستانها اجرا شد، طرح آبرسانی بود.
در این طرح از گروههای جهادی، گروههای مردمی، نهادهای انقلابی، سپاه پاسداران، بسیج و ارتش و همه استفاده کردیم و خود وزارت نیرو هم نیروهای خوبی دارد و استفاده کرد.
محرابیان همچنین گفت: مشکل پروژههای صنعت آب و برق بزرگ هستند، پروژههایی مانند سدسازی خطوط انتقال آب که هم بزرگ و هم زمانبر هستند و در تمام سفرها و استانها تعداد زیادی از پروژههای آب شیرین کن تصفیه خانه و احداث کانال اجرا میشود.
وزیر نیرو دولت سیزدهم همچنین گفت: وقتی میگوییم آبرسانی به روستایی پروژه کوچکی نیست، بعضی از روستاها مسیر ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر عملیات آبرسانی، شبکه ایستگاه پمپاژ، مخزن و حتی تصفیه خانه باید اجرا شود و در همه استانها این پروژهها فعال شد.
وی بیان داشت: محور دوم کاری که انجام شد، تشکیل مجمع خیران آبرسان در کشور بود که کسانی بودند که کار خیر در بخش عمرانی مانند مدرسه سازی و بیمارستان سازی انجام میدادند، آنها دعوت شدند و شورای مشورتی تشکیل دادیم و گفتیم مهمترین امر خیر امروز آبرسانی است.
ممکن است در یک روستا مدرسه ساخته شود، ولی وقتی آب نباشد، مردم در آنجا نمیمانند، آب مایه حیات و بقا است، اگر آب را برسانیم، هم مدرسه و هم روزها آباد میشود؛ بنابراین مجمع خیران آبرسان تشکیل شد، هزاران روستا در دستور کار خیران قرار گرفت.
مشارکت جدی بین دولت و خیران شکل گرفت، مجمع تثبیت شده و همچنان فعال هستند.
محرابیان گفت: برخی پروژهها شروع میشود و در طول اجرای آن محدودیت منابع مالی ایجاد میشود و ممکن است، پروژه به صورت نیمه تمام رها شود و سالها متوقف بماند، اما راهبراد شهید رئیسی این بود که تاکید میکردند، مهم نیست که چه کسی کار را شروع کرده و به نام چه کسی تمام میشود، یا چه کسی رفته و قول داده و یا شعار داده است، اگر پروژه برای مردم ضروری است و اولویت دارد، آن را باید تمام کنیم.
وزیر وقت نیرو گفت: تمام پروژههای نیمه تمام کشور را مرور کردیم، برخی توجیه کافی نداشتند، برخی که توجیه کافی داشتند، در این زمینه ۳۰۰ پروژه بزرگ در کشور کاندید شدند که رشد پیشرفت آنها از ۱۰ درصد، ۲۰ درصد، ۶۰ درصد و حتی ۹۰ درصد ثبت شده بود، برای تکمیل برخی از پروژهها حلقههای مفقوده در آن بود که آن را هم باید شروع میکردیم و زنجیره از ابتدا تا انتها باید کامل میشد تا محصول نهایی و خدمت نهایی به دست مردم برسد.
بسیاری از پروژهها دولت قبل انجام داده بودند و شعار داده بودند، اما شهید رئیسی در هر جا سخنرانی میکرد، از دولتهای قبلی و حتی وزرای قبلی هم تشکر میکرد و این یک کار اخلاقی است که پیشرفت ذیل وحدت باشد و قرار نیست فقط به نام یک نفر باشد و دولت رئیسی خودش را مطرح کند، باید مردم از محصول و ثمره آن برخوردار شوند.
محرابیان همچنین گفت: آخرین نکته بحث کلمه صادق الوعد بود که شهید رئیسی تاکید داشت، قولی که میدهید، بر اساس مطالعه باشد، صادق الوعد باشید و وقتی وعده میدهید، به وعده خود وفا کنید.
صادق باشید اگر در طول مسیر به هر دلیلی مشکلی پیش آمد برای مردم توضیح دهید.
وی گفت: الگوی شهید رئیسی برای حکمرانی و مدیریت جالب است و باید از این ظرفیت در اداره کشور کمک بگیریم.
انتهای پیام/