به گزارش هابصنعت به نقل از شانا؛ محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه زمستان گذشته به دلایل مختلفی ازجمله کاهش ذخایر و شرایط جوی از سختترین دورهها بود اظهار کرد: از همان روزهای ابتدایی استقرار دولت چهاردهم، پیشبینی کردیم که با توجه به سطح ذخایر و ظرفیت انتقال سوخت به نیروگاهها در آذر با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد، چراکه سطح ذخایر نیروگاهی در ابتدای دولت ۴۳ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ بود و موضوع تأمین ذخایر نیروگاهی موضوعی است که از ابتدای سال در دستور کار وزارت نفت قرار میگیرد و پیش از ورود به فصل سرد سال باید سطح ذخایر نیروگاهی به حد مطلوبی برسد که تا ابتدای استقرار دولت چهاردهم تحقق نیافت و سطح ذخایر نیروگاهی ۸۰۰ میلیون لیتر کمتر از مدت مشابه پارسال بود
وی با بیان اینکه یکی از اقدامهای کلیدی انجامشده در سال ۱۴۰۳ راهاندازی خط لوله انتقال فرآورده از بندرعباس به رفسنجان با طول حدود ۴۶۰ کیلومتر در آبان بود ادامه داد: از زمان راهاندازی این خط لوله تاکنون روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر فرآورده را به شمال کشور منتقل میکنیم، همچنین در حوزه ناوگان حمل جادهای و ریلی، بهصورت ضربتی حدود ۳ تا ۴ هزار ناوگان جدید اضافه کردیم و توانستیم ظرفیت انتقال سوخت را بهصورت قابلتوجهی افزایش دهیم.
عظیمیفر افزود: به گواه ارقام وزارت نیرو با استفاده از اقدامهای انجامشده موفق شدیم تا ۴۰ درصد بیشتر(معادل ۶ میلیارد لیتر) از سال ۱۴۰۲، سوخت مایع به نیروگاهها تحویل دهیم بهگونهای که در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاهها تحویل دادهایم که رکوردی تاریخی برای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بهشمار میرود. نگاه عامیانه جامعه بر این است که سوخت مایع بهنحو مطلوب تحویل نشده و ذخایر نیروگاهی خالی است؛ باید تأکید کنم که حجم ذخیره مفید نفتگار قابل بهرهبرداری مخازن نیروگاهها حدود ۳.۳ میلیارد لیتر است و سال ۱۴۰۳ بهصورت تقریبی چهار بار مخازن نیروگاهها پر و دوباره تخلیه شدند و اینگونه نبود که سوخت مایع به نیروگاهها تحویل نشده باشد، ازاینرو عامل اصلی ذخایر خالی نیروگاهی، مصرف بیش از اندازه نفتگاز بوده است که سبب شده با توجه به افزایش تحویل سوخت نیروگاهی، سطح ذخایر در وضع مطلوبی قرار نگیرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه خط قرمز صنعت پالایش در دولت چهاردهم کاهش عدد اکتان بنزین است ادامه داد: ازاینرو مجوزهای ارفاقی کاهش کیفیت اکتان بنزین را متوقف و به جای آن، بر افزایش تولید بنزین باکیفیت تمرکز کردهایمما بهدنبال افزایش همزمان کمیت و کیفیت فرآوردههای نفتی هستیم.
وی افزود: سال ۱۴۰۳ توانستیم بهطور پایدار میانگین تولید بنزین پالایشگاهها را از ۹۷ میلیون لیتر در روز به ۱۰۵ میلیون لیتر افزایش دهیم که این افزایش حدود ۸ میلیون لیتری تولید بنزین از طریق استفاده از ظرفیت خالی واحدهای بنزینسازی حاصل شد، در عین حال با استفاده از اقدامهای دیگر مانند افزایش ۱۰۰ هزار بشکهای خوراک پالایشگاهها در روز نیز توانستیم تولید فرآوردههای اصلی را افزایش دهیم.
عظیمیفر با بیان اینکه مقدار تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ و نفتگاز یورو ۴ و یورو ۵ نیز در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته افزایشی بوده است افزود: همچنین یکی از دستاوردهای مهم صنعت پالایش در سال ۱۴۰۳ بهرهبرداری از واحد هیدروکراکر پالایشگاه آبادان در آبان بود. این واحد پیش از این افتتاح شده بود، اما راهاندازی نشده بود، ازاینرو با بهرهبرداری از این واحد توانستیم ۴ میلیون لیتر نفتگاز یورو ۵ از آن تولید کنیم.
وی با بیان اینکه در ۲، سه سال اخیر، مصرف سیانجی از روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب به حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته است افزود: روزانه ۵ میلیون لیتر به مصرف بنزین بهدلیل انتقال تقاضا از بخش سیانجی به بنزین افزوده شده که ازجمله عوامل آن توسعه نیافتن زیرساختهای سیانجی در کشور است. ما در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی دولت چهاردهم با انتشار اوراق صرفهجویی توانستیم مطالبات معوق پیمانکاران کارگاههای تبدیل سیانجی را پرداخت و طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی تکسوز به دوگانهسوز را پس از وقفه طولانیمدت برای بار دیگر فعال کنیم.
عظیمیفر ادامه داد: نزدیک به ۵۳ درصد ناوگان خودرویی کشور و بالای ۹۰ درصد موتورسیکلتها فرسوده هستند و این ناوگان فرسوده تا سه برابر ناوگان جدید سوخت مصرف میکنند. بر اساس تکلیف قانون برنامه هفتم توسعه، ۵۰۰ هزار ناوگان فرسوده باید اسقاط شوند، از این رو همافزایی بسیار مناسبی بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و وزارت صمت صورت گرفته و بهدنبال تدوین طرحی بزرگ برای نوسازی این ناوگان هستیم که بخش عمدهای از منابع مالی آن از محل صرفهجویی مصرف بنزین تأمین و جزئیات این طرح بهزودی رونمایی میشود.
انتهای پیام/