به نقل از ایلنا، همایون فلکشاهی، تحلیلگر دادههای انرژی در موسسه بینالمللی کپلر گفت: پیش از درگیریها، صادرات نفت و میعانات از خلیج فارس حدود ۱۶ میلیون بشکه در روز بود، اما پس از تشدید تنشها، عبور نفت از تنگه تقریباً متوقف شده است.
وی با بیان اینکه در عمل، تنها حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت غیرایرانی توانسته از تنگه عبور کند که نشاندهنده شدت اختلال است افزود: در مجموع، ابزارهای محدودی برای مقابله با این شرایط وجود دارد. برخی کشورها اقداماتی برای کاهش مصرف یا حمایت از مصرفکنندگان انجام دادهاند.
فلکشاهی با بیان اینکه آژانس بینالمللی انرژی نیز آزادسازی ۴۰۰ میلیون بشکه از ذخایر راهبردی را آغاز کرده و ممکن است این رقم افزایش یابد ادامه داد: با این حال، اگر کاهش عرضه از خاورمیانه تا پایان ماه میبه حدود ۱ میلیارد بشکه برسد، تحمل این شرایط برای بازار بسیار دشوار خواهد بود.
انتهای پیام/