به نقل از ایرنا، سعیدی، کارشناس بازار انرژی با بیان اینکه نفت فیزیکی خلیج فارس اکنون در محدوده ۱۴۰ دلار معامله میشود اظهار کرد: این درحالیست که به دلیل دخالت وزارت خزانهداری آمریکا در معاملات کاغذی و فیوچرز، قیمت معاملات آتی پایینتر است.
وی افزود: اینکه این شکاف قیمتی چه زمانی ترمیم میشود و بار دیگر صفر میشود، به تحلیل بازار از شرایط سیاسی حاکم بر بازار انرژی بستگی دارد، زیرا برخی موسسات تحقیقاتی معتقدند تا ۲ ماه ممکن است طول بکشد تا شرایط به وضعیت سابق برگردد.
سعیدی درباره اینکه در صورت عدم توافق و تداوم تنش در تنگه هرمز و خلیج فارس، کدام کشورهای مصرفکننده انرژی بیشترین آسیب اقتصادی را میبینند گفت: باید گفت که شرق آسیا بیشترین آسیب را از این شرایط خواهد دید هرچند کشورهایی، چون هند و پاکستان که کشاورزی آنها به کود شیمیایی وابسته است نیز از این افزایش قیمتها ضربه میخورند و تولید محصولات آنها کاهش خواهد یافت.
انتهای پیام/