۰۲:۲۵

۱۴۰۴/۱۲/۱۴

بستن تنگه هرمز مخازن ذخیره نفت خاورمیانه را لبریز کرد

ذخایر نفت
با بسته شدن تنگه هرمز، کشور‌های صادرکننده نفت در خلیج فارس به‌دلیل محدودیت در ارسال محموله‌ها، نفت تولیدی خود را در مخازن ذخیره می‌کنند.
کد خبر : ۵۰۵۸
به گزارش هاب صنعت؛

بلومبرگ گزارش داد با مسدود شدن تنگه هرمز، مسیر اصلی صادرات نفت خاورمیانه عملاً بسته شده و کشور‌های تولیدکننده منطقه ناچار شده‌اند نفت تولیدی خود را در مخازن ذخیره کنند.

بر اساس این گزارش، عراق که ظرفیت ذخیره محدودی دارد، کاهش گسترده تولید نفت را آغاز کرده است. همچنین بانک جی‌پی‌مورگان هشدار داده عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز ممکن است ظرف چند هفته آینده مجبور به اقدام مشابه شوند.

در مجموع، تولیدکنندگان عرب حاشیه خلیج فارس شامل عربستان، امارات، کویت و عراق حدود ۱۰۰ میلیون بشکه ظرفیت خالی برای ذخیره نفت دارند که معادل تقریباً یک‌سوم ظرفیت کل ذخیره‌سازی آنهاست؛ با این حال، استفاده عملیاتی از این ظرفیت معمولاً کمتر از ۸۰ درصد است.

در عربستان سعودی، پایانه نفتی «جُعَیمه» در شرق این کشور به سرعت در حال پر شدن است و گزارش‌ها نشان می‌دهد چهار مخزن از شش مخزن پالایشگاه رأس تنوره که پس از حملات ایران متوقف شده بود نیز پر شده‌اند.

به گفته کارشناسان، برخی تولیدکنندگان خلیج فارس ممکن است ظرف کمی بیش از سه هفته ظرفیت ذخیره نفت خام خود را به طور کامل پر کنند. در صورتی که عربستان و امارات بتوانند از مسیر‌های جایگزین برای انتقال نفت استفاده کنند، این مهلت حدود یک هفته افزایش خواهد یافت.

در همین حال، قیمت نفت در بازار لندن به بیش از ۸۵ دلار در هر بشکه رسید و حتی پس از انتشار گزارش‌هایی درباره مذاکرات صلح میان ایران و آمریکا، نفت در معاملات روز چهارشنبه نزدیک به ۸۲ دلار در هر بشکه معامله شد. تحلیلگران هشدار می‌دهند کاهش عمیق‌تر تولید می‌تواند روند صعودی قیمت نفت و فشار‌های تورمی در اقتصاد جهانی را تشدید کند.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha