۱۲:۱۰

۱۴۰۴/۱۱/۲۸

تهاتر نفت و کالای اساسی؛ راه‌حل یا ایجاد رانت؟

تهاتر نفت و کالای اساسی؛ راه‌حل یا ایجاد رانت؟
مخالفان تهاتر نفت با کالاهای اساسی هشدار می‌دهند واگذاری فروش نفت به واردکنندگان می‌تواند به تشدید انحصار، انتقال رانت و افزایش ریسک تحریم برای تامین‌کنندگان کالا‌های اساسی منجر شود.
کد خبر : ۴۸۱۹
به گزارش هاب صنعت؛

وزارت جهاد کشاورزی از بسته سیاستی «تجارت نفت در برابر غذا» برای تامین کالا‌های اساسی رونمایی کرده است. بر اساس این سیاست، واردکنندگان کالا‌های اساسی توسط وزارت جهاد به وزارت نفت معرفی می‌شوند و در قبال واردات، محموله‌های نفتی دریافت می‌کنند. 

این سیاست در شرایط تداوم تحریم‌ها و تشدید مشکل تامین ارز مطرح شده و با موافقان و مخالفانی روبه‌رو است. 

مخالفان هشدار می‌دهند واگذاری فروش نفت به واردکنندگان می‌تواند به تشدید انحصار، انتقال رانت و افزایش ریسک تحریم برای تامین‌کنندگان کالا‌های اساسی منجر شود، زیرا تجارت نفت و واردات غذا دو حوزه تخصصی متفاوت‌اند و شرکت‌های کوچک و متوسط از این چرخه حذف می‌شوند. 

در مقابل، موافقان با اشاره به بدهی ارزی دولت به واردکنندگان (حدود ۵ میلیارد دلار)، دشواری بازگشت ارز نفتی توسط تراستی‌ها و حتی گزارش عدم بازگشت ۱۱ میلیارد دلار ارز، این سیاست را راهی برای تسهیل واردات، تضمین بازگشت ارز و پرداخت بدهی‌ها می‌دانند. 

به نظر می‌رسد اقتصاد ایران همچنان مولد رانت است و مساله اصلی، نحوه توزیع این رانت در شرایط تحریم است.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha