۱۱:۱۷

۱۴۰۴/۱۱/۲۶

زلزله‌های عسلویه طبیعی‌اند؛ دلیل نظامی در کار نیست

زلزله‌های عسلویه طبیعی‌اند؛ دلیل نظامی در کار نیست
استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه زلزله‌های عسلویه ناشی از انفجار‌های نظامی، تست‌های موشکی یا بمباران نیز نیستند اظهار کرد: منطقه زلزله‌های تا ۲۵ بهمن بخشی از یک سامانه گسترده لرزه‌خیز در جنوب ایران است
کد خبر : ۴۷۲۷

به گزارش هاب‌صنعت؛ مهدی زارع، استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه از اول تا ۲۵ بهمن ۱۴۰۴ تعداد زمین‌لرزه‌های عسلویه و پیرامون با بزرگای بیش از ۴ به ۹ رخداد رسید اظهار کرد: این زلزله‌ها به صورت متوالی در جایی رخ می‌دهد که در ۶ مرداد۱۴۰۴، زمین‌لرزه ۴.۹ و در عمق ۲۱ کیلومتری و ۴ مرداد ۱۴۰۴ زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری و ۵ مرداد ۱۴۰۴ زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴ و در عمق ۲۵ کیلومتری را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه منطقه زلزله‌های تا ۲۵ بهمن بخشی از یک سامانه گسترده لرزه‌خیز در جنوب ایران است افزود: زلزله تاریخی ۹۷۸میلادی و ۱۰۰۸ میلادی در بندر سیراف، وقوع زمینلرزه در منطقه عسلویه ناشی از فعال بودن بخشی از خمیدگی جبهه کوهستان است.

زارعی با بیان اینکه در کنار علت طبیعی، بحث تأثیر فعالیت‌های صنعتی نیز مطرح است ادامه داد:  استخراج گسترده نفت و گاز از مخازن عظیمی مانند پارس جنوبی می‌تواند با ایجاد تغییرات در تنش‌های پوسته زمین، باعث وقوع زمین‌لرزه‌ها شود. 

وی ادامه داد: این فرآیند به این معناست که فعالیت‌های انسانی، مانند حفاری عمیق و برداشت سیالات، می‌تواند تعادل تنش‌ها را بر هم زده و باعث لغزش زودهنگام روی گسل‌هایی شود که از قبل تحت فشار بوده‌اند بخشی از زمین‌های منطقه به عملیات برداشت نفت و گاز به صورت مصنوعی ایجاد شده‌اند.

استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه زلزله‌های عسلویه ناشی از انفجار‌های نظامی، تست‌های موشکی یا بمباران نیز نیستند افزود: داده‌های لرزه‌نگاری به وضوح نشان می‌دهد که این رویداد‌ها زمینلرزه‌هایی با منشأ زمینساختی هستند و در نتیجه فعالیت گسل‌ها در منطقه‌ای لرزه‌خیز رخ می‌دهند.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha