۱۴:۵۶

۱۴۰۴/۱۱/۲۱

همراهی مردم؛ کلیدواژه عبور از بحران بی‌آبی

همراهی مردم؛ کلیدواژه عبور از بحران بی‌آبی
کارشناسان معتقدند که مدیریت مصرف در بخش خانگی سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار برای عبور از بحران است.
کد خبر : ۴۶۱۲

به گزارش هاب‌صنعت؛ باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی با تشدید خشکسالی و کاهش نگران‌کننده منابع آبی کشور، مدیریت مصرف آب را به یکی از اولویت‌های اصلی مسئولان و کارشناسان حوزه آب دانسته است.

بر اساس آمار‌های منتشرشده از سوی شرکت آب و فاضلاب، هم‌اکنون حجم آب سد کرج به حدود ۶.۵ میلیون مترمکعب رسیده که در ۴۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. 

سد لتیان نیز تنها ۴.۵ میلیون مترمکعب ذخیره دارد؛ در حالی که کارشناسان تأکید دارند این سد نباید به کمتر از ۱۰ میلیون مترمکعب برسد.

در چنین وضعیتی، شرکت آبفای تهران برای کاهش مصرف در بخش خانگی، نصب کاهنده‌های مصرف آب را به‌عنوان یکی از راهکار‌های عملیاتی در دستور کار قرار داده است.

بیشتر بخوانید: همراهی شهروندان در کاهش ۱۲ درصدی مصرف آب تهران

نصف کردن مصرف آب فقط با یک تماس

تهران در آستانه تنش آبی؛ سد‌های پایتخت در کم‌سابقه‌ترین وضعیت

بخشی، سخنگوی آبفا گفته است که در یک مجتمع مسکونی چندواحدی با میانگین مصرف ماهانه ۲۱ هزار لیتر برای هر واحد، پس از نصب کاهنده‌ها، مصرف به ۱۶ هزار لیتر کاهش یافته و قبض آب از ۴۰۰ میلیون تومان به ۲۳۴ میلیون تومان رسیده است؛ یعنی حدود ۲۵ درصد کاهش مصرف.

نصب کاهنده‌ها می‌تواند بین ۳۰ تا ۴۵ درصد مصرف آب را کاهش دهد.

هزینه این تجهیزات، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است که به صورت اقساط ۱۲ ماهه پرداخت می‌شود.

کارشناسان حوزه منابع آب بر این باورند که در شرایط فعلی، هرچند پروژه‌های تأمین و انتقال آب در بلندمدت اهمیت دارد، اما مدیریت مصرف در بخش خانگی سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار برای عبور از بحران است.

در کل کاهش بی‌سابقه ذخایر سد‌های کشور به‌ویژه در استان تهران، هشداری جدی برای همه بخش‌ها محسوب می‌شود؛ عبور از این شرایط بحرانی، بدون همراهی شهروندان و تغییر رفتار مصرفی امکان‌پذیر نخواهد بود.


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha