به گزارش هابصنعت؛ عرضه بنزین سوپر وارداتی در ایران که میتوانست نشانهای از تنوع و ارتقای کیفیت سوخت باشد، در عمل با عدماستقبال کامل مواجه شد.
طبق اعلام انجمن جایگاهداران، میزان استقبال «در حد صفر» بوده و فروش روزانه آن در بهترین حالت به چند هزار لیتر رسیده، درحالیکه مصرف روزانه کشور بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر است.
دلیل اصلی، رفتار اقتصادی مصرفکننده در ساختار یارانهای بازار سوخت است؛ جایی که بنزین ارزان به یک کالای اجتماعی تبدیل شده و قیمتهای ۸۰ هزار تومان یا بالاتر، حتی با کیفیت بالاتر، توجیهپذیر نیست.
بنزینسوپر وارداتی پیش از معرفی مزایای فنی، در ذهن مصرفکننده بهعنوان کالایی لوکس و غیرضروری قرار گرفت.
تفاوت کیفی آن نیز برای بخش بزرگی از ناوگان خودرویی ملموس نبود و اطلاعرسانی مؤثری درباره مزایای آن انجام نشد.
از سوی دیگر، ساختار دستوری بازار سوخت، نبود بازار هدف، نوسان قیمت در بورس انرژی، توقف عرضه و بیثباتی سیاستگذاری و نرخ ارز، به این ناکامی دامن زد.
این تجربه بازتاب تناقضهای عمیق سیاست انرژی و شکاف میان سیاستگذاری و واقعیت اقتصادی جامعه است.
انتهای پیام/