۱۴:۰۶

۱۴۰۴/۰۹/۲۳

سیاست خطرناک مدیریت آبی کشور/ از صادرات آب مجازی تا واردات آب به قیمت گزاف

بحرانی آبی کشور حاصل سال‌ها مدیریت نادرست منابع آب در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و سیاست‌گذاری کلان بوده است.
کد خبر : ۳۸۰۴

به گزارش هاب‌صنعت به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ ایران امروز با یکی از عمیق‌ترین بحران‌های آبی تاریخ معاصر خود روبه‌روست. بحرانی که نه‌تنها نتیجه خشکسالی و تغییرات اقلیمی، بلکه حاصل سال‌ها مدیریت نادرست منابع آب در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و سیاست‌گذاری کلان بوده است.

بررسی آمار‌های صادراتی نشان می‌دهد تنها سه قلم محصول لبنیات فرآوری‌شده، سیب تازه و هندوانه، سهم قابل توجهی در صادرات آب مجازی ایران دارند.

لبنیات فرآوری‌شده با حجمی در حدود ۵۸۷ هزار تن در سال صادر می‌شود. با در نظر گرفتن آب‌بری متوسط حدود هزار لیتر آب برای هر کیلو محصول لبنی، تولید این میزان صادرات به مصرف تقریبی ۵۸۷ میلیون مترمکعب آب نیاز داشته است.

آب‌بری متوسط سیب تازه برای صادرات حدود ۷۰۰ لیتر برای هر کیلو برآورد می‌شود؛ به این معنا که صادرات سیب ایران سالانه چیزی نزدیک به ۵۲۵ میلیون مترمکعب آب را به‌صورت مجازی از کشور خارج می‌کند.

هندوانه نیز با صادراتی در حدود ۷۰۰ هزار تن در سال با آب‌بری حدود ۳۰۰ لیتر برای هر کیلو به دلیل حجم بالای صادرات، مجموعاً به مصرف حدود ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب منجر می‌شود.

بر این اساس، تنها صادرات این سه محصول، سالانه حدود یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون مترمکعب آب مجازی را از کشور خارج می‌کند.

رقمی معادل مصرف آب شرب سالانه میلیون‌ها نفر، ۱۰ برابر حق‌آبه سالانه گاوخونی، نزدیک به کل حجم مفید ذخیره سد کرج (امیرکبیر) در شرایط نرمال.

این اعداد زمانی معنا‌دارتر می‌شوند که در کنار بحث واردات آب قرار بگیرند. چگونه می‌توان از یک‌سو سخن از واردات آب با هزینه‌های گزاف و پیامد‌های امنیتی گفت و از سوی دیگر، بدون ملاحظات آبی، به صادرات گسترده محصولات آب‌بَر ادامه داد؟ 

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر