به گزارش هاب صنعت؛ روزنامه عصر ایرانیان با استناد به خبری که مجتبی قهرمانی، رئیسکل دادگستری هرمزگان آن را اعلام کرد به موضوع قاچاق سوخت پرداخته است.
رئیسکل دادگستری هرمزگان روز گذشته اعلام کرد: ضابطان با اخذ مجوز قضایی پس از بازرسی یک فروند کشتی نفتکش خارجی در آبهای تحت حاکمیت ایران در حوزه غرب جاسک به دلیل تخلفات متعدد دریانوردی و نقص مدارک قانونی مربوط به محموله این شناور، نسبت به توقیف آن به اتهام حمل ۶ میلیون لیتر سوخت قاچاق اقدام کردند.
محموله این نفتکش حدودا با ظرفیت ۲۰۰ لنج و ۲ هزار خودروی نیسان برابری میکند.
عصر ایرانیان با استناد به خبر بالا نوشت که پژوهشها نشان میدهند، تولیدات نفت و فرآوردههای آن تا رسیدن به دست مصرفکننده، ۲ تا ۴ درصد پرتی به نفع قاچاقچیها دارد که معادل هدررفت سالانه تا ۸ میلیارد دلار میشود و ایدهای که برای این معضل در دنیا اجرا شده «میترینگ» است.
«میترینگ» یعنی نصب کنتورهایی در مبادی خروجی و ورودی پالایشگاهها تا دقیق مشخص شود چه مقدار نفت و فرآورده استخراج شده و به کجا میرود.
موضوعی که در برنامه هفتم هم گنجانده و طی آن مقرر شد که وزارت نفت ۶۰۰ مجاری نفتی کشور را به این سیستم مجهز کند و دستگاهها مأموریت پیدا کردند که سالانه ۱۵ درصد از حجم قاچاق بکاهند. اما طبق آماری که ذکر شد قاچاق خروجی ۲۸ درصد رشد داشته است!
حالا اما، مدتهاست زمزمههایی که امنیت روانی جامعه را مورد تهاجم جدی قرار میدهد، در حالی که کارنامه شفافی از اقدامات غیرقیمتی که ذکر شد و آنچه ذکر نشد (مانند بهینهسازی مصرف سوخت خودروهای داخلی) در دست نیست.
همه آنچه گفته شد، نمونه روشنی از خودتحریمی است؛ وقتی علیرغم اعتراف موسسه نزدیک به ترامپ به شکست فشار حداکثری ۲ و فروش بیش از ۲ میلیون بشکهای نفت در ماه اکتبر، ناکارآمدی داخلی موجب هدر رفت بخش قابل توجهی از آن درآمد میشود و نقش تحریم خارجی را بازی میکند.
انتهای پیام/