به گزارش هابصنعت به نقل از روزنامه فرهیختگان؛ ایران با ۴۰.۴ میلیون وسیله نقلیه یکی از شلوغترین ناوگانهای تردد منطقه را دارد؛ ۲۷.۹ میلیون خودرو و ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت.
در ظاهر، ۲۳ میلیون خودروی سواری بیشترین سهم را در جادهها دارند، اما فشار اصلی ناترازی را وانتها و کامیونتها میسازند؛ گروهی که با وجود سهم کمتر، چندبرابر سوخت میسوزانند و تراز بنزین را بههم میزنند.
نقشه مصرف بنزین طی سالهای اخیر تقریباً بدون تغییر مانده؛ سواریها ۶۱ درصد، وانتها ۲۱ درصد، تاکسیها ۸ درصد، موتور سیکلتها ۶ درصد و کامیونها سهم ۴ درصد در مصرف بنزین دارند.
از طرفی، خودروهای ایرانی بهطور متوسط ۲۰ درصد بیشتر از استاندارد جهانی بنزین میسوزانند؛ میزانی که تقریباً برابر با کل ناترازی فعلی بنزین کشور است.
با احتساب مصرف ۴۵.۵ میلیارد لیتر بنزین در سال ۱۴۰۳، مصرف روزانه به ۱۲۴.۵ میلیون لیتر میرسد.
پس در سال قبل روزانه ۲۵ میلیون لیتر بنزین بیشتری نسبت به استانداردها مصرف شده. این عدد ۲ برابر واردات بنزین در سال قبل بوده است.
از این عدد ۷۶ میلیون لیتر را سواریها، بیش از ۲۶ میلیون لیتر را وانتها، ۱۰ درصد را تاکسیها، ۷.۵ میلیون لیتر را موتورسیکلتها و ۵ میلیون لیتر را کامیون و کامیونتها مصرف کردهاند.

انتهای پیام/