به گزارش هابصنعت به نقل از روزنامه ایران؛ میانگین مصرف روزانه بنزین در ماههای تیر، مرداد و شهریور امسال در یک منحنی صعودی به ترتیب ۱۲۳.۵، ۱۳۷.۷ و ۱۴۱.۷ میلیون لیتر بوده است.
سرانه مصرف بنزین در ایران هماکنون چهار لیتر در روز است که بالاتر از متوسط جهانی (سه لیتر در روز) است و به گفته شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، اگر روند کنونی رشد مصرف بنزین ادامه یابد، ناترازی بنزین تا سال ۱۴۰۷ بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال ارزبری خواهد داشت.
هادی موسوی، کارشناس حوزه انرژی درباره مصرف بالای بنزین و هزینه سنگین تأمین آن میگوید که برای اصلاح الگوی مصرف، چارهای جز بهرهگیری از تجربههای جهانی وجود ندارد.
به گفته موسوی در کشورهای مختلف، هم قیمت سوخت بهصورت شناور تعیین میشود و هم امکان دسترسی مردم به خودروهایی با سوختهای متنوع و مصرف متفاوت فراهم است.
وی معتقد است در این میان سوختهای جایگزین مانند CNG میتوانند نقش مهمی ایفا کنند؛ سوختی پاکتر و در دسترستر که زمانی بخش مهمی از ناوگان کشور را تأمین میکرد؛ بااینحال، در سالهای اخیر بسیاری از جایگاههای CNG به دلایل اقتصادی یا مدیریتی تعطیل شدهاند.
موسوی همچنين معتقد است تجربه نشان داده افزایش تولید نمیتواند افزایش مصرف را جبران کند، چراکه سرعت رشد وسایل نقلیه و فرسودگی خودروها بیش از زمان لازم برای ساخت و توسعه پالایشگاه است.
به گفته این کارشناس حوزه انرژی بدمصرفی خودروها در ایران نسبت به کشورهای مشابه بسیار زیاد است و میانگین مصرف سوخت خودروهای ایران ۱.۵ برابر میانگین جهانی است.
موسوی میگوید موتورسیکلتها با میانگین مصرف روزانه بیش از ۳.۵۵ میلیون لیتر بنزین در ۶ماهه اول امسال، حدود ۶۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین معادل حدود یک تریلیون و ۱۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مصرف کردهاند.
این کارشناس انرژی معتقد است افزایش مصرف بنزین نتیجه مجموعهای از عوامل گوناگون است؛ از جمله پایینبودن قیمت سوخت، نبود تنوع در سبد انرژی، فرسودگی ناوگان حملونقل و برخی عادتهای فرهنگی در استفاده از خودرو.
مصرف بنزین در سال آینده روند افزایشی خواهد داشت و اگر دولت تمهیدی نیندیشد، با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.
انتهای پیام/