به گزارش هابصنعت به نقل از روزنامه فرهیختگان؛ بر اساس آخرین بررسیها، ۲ دهک بالای درآمدی خانوارهای شهری بیشترین مصرف بنزین را دارند و ماهانه بیش از ۱۰۰ لیتر استفاده میکنند.
با اجرای طرح سهنرخی دولت، سهمیه ۶۰ لیتری با قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر فرد در نظر گرفته شده و ۴۰ لیتر بعدی با قیمت ۳ هزار تومان محاسبه میشود.
مصرف بیش از ۱۰۰ لیتر مشمول نرخ بالاتری خواهد شد که عمدتاً دهکهای نهم و دهم شهری را هدف میگیرد.
بررسی دادهها نشان میدهد از سال ۱۳۹۸ تاکنون قیمت بنزین ثابت مانده و سهم آن در سبد هزینه خانوارها به کمتر از یک درصد کاهش یافته است، اما دهکهای پردرآمد همچنان بیشترین حجم مصرف را دارند.
دهک دهم شهری از مصرف ماهانه ۱۱۲ لیتر در سال ۱۳۸۶ به ۱۴۰ لیتر در سال ۱۳۹۹ رسیده و در دهکهای روستایی نیز همین روند مشاهده میشود، اگرچه حجم مصرف کاهش نسبی داشته است.
این آمار نشان میدهد که اثر اقتصادی طرح جدید بنزینی بیش از همه بر طبقه پردرآمد خواهد بود و سایر دهکها عملاً از تغییرات قیمت متاثر نمیشوند.
انتهای پیام/