به گزارش هابصنعت؛ ، محمدعلی دادور، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده نفتی با اشاره به اینکه پالایشگاه تهران در شرایط کمبارشی از پساب تصفیهشده استفاده میکند، گفت: همه پالایشگاهها پروژه دارند که از پساب تصفیهشده فاضلاب استفاده کنند.
وی درباره استفاده پالایشگاه نفت تهران، گفت: پالایشگاه تهران در حال حاضر بزرگترین تصفیهخانه پساب در کشور و بلکه در خاورمیانه را احداث کرده تا آب مورد نیاز تأسیسات خود را از پساب تصفیهشده فاضلاب تهران تأمین کند.
همچنین پالایشگاه اصفهان هم تصفیهخانه احداث میکند، پالایشگاه اراک در حال احداث تصفیهخانه است و همه پالایشگاهها جز آنهایی که در کنار دریا قرار دارند، تصفیهخانه فاضلاب برای استفاده از پساب تصفیهشده احداث میکنند.
وی اضافه کرد: پالایشگاه کرمانشاه هم در حال احداث تصفیه خانه است و پالایشگاه تبریز به همراه پتروشیمی تبریز بهصورت مشترک تصفیه خانه فاضلاب احداث میکند.
به گفته دادور در حال حاضر پروژه احداث تصفیهخانه فاضلاب پالایشگاه تهران بین ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت کرده و به احتمال زیاد تا آخر سال یا آذر بهصورت کامل راهاندازی میشود. با راهاندازی آن شهرک انرژی در مجاورت پالایشگاه نیز از پساب تصفیهشده استفاده میکند.
به گفته معاون شرکت پالایش و پخش درباره احداث نیروگاههای خورشیدی توسط پالایشگاها نیز گفت: همه شرکتها به سمت برق خورشیدی میروند، همه مناقصه گذاشتند و میزان پیشرفت پروژههای هر پالایشگاه با دیگری تفاوت دارد.
پالایشگاه تهران چند خاستگاه برای احداث پنل خورشیدی و نیروگاه خورشیدی اختصاص داده، در اصفهان و تهران هم مناقصه برگزار شده است.
به گفته وی، مسئله اصلی تامین نقدینگی است، برخی از این پالایشگاهها از دولت مطالبه دارند و مطالبات به گونهای است که از طریق وام از صندوق توسعه ملی یا سرمایهگذاری تلاش میکنند که نیروگاه خورشیدی احداث کنند.
دادور همچنین درباره استفاده پالایشگاه از پسابتصفیه شده، گفت: با راهاندازی تصفیهخانه اصفهان و تهران ۱۰۰ درصد آب صنعتی مورد نیاز از پساب تصفیه شده تامین خواهد شد.
پالایشگاه اراک قبلاً از آب سد کمال صالح استفاده میکرد، با وجود اینکه پالایشگاه اراک از سرمایهگذاران و شرکای سد کمال صالح است، اما سهمیه آب این پالایشگاه قطع شد و از در حال حاضر از آب چاه استفاده میکند.
وی درباره اینکه آب زیرزمینی هم افت کرده است، گفت: در اراک مشکل آبهای زیرزمینی نیست و در عمق ۵۰ تا ۶۰ متری به آب میرسند، اما پروژه فاضلاب پالایشگاه اراک ظرف یکی ۲ سال آینده به بهرهبرداری میرسد و در آن صورت چاههای احداث شده پلمب خواهد شد.
دادور همچنین دربارا پالایشگاه اصفهان گفت: این پالایشگاه برای تأسیسات خود از آب تصفیهشده دریا استفاده میکند که البته آب دریا ارزان نیست و هزینه انتقال آن خیلی زیاد است و مجبوریم به خاطر تنش آبی اینکار را انجام دهیم.
معاون شرکت ملی پالایش و پخش درباره اینکه آیا پالایشگاهها هم مانند پتروشیمیها الزام دارند که در کنار دریا احداث شده یا از آب دریا استفاده کنند، گفت: وقتی که آب قطع میشود، این الزام خودبهخود ایجاد میشود، اگر هم قانونی در این زمینه الزامآور نباشد، ما خودبهخود متوجه میشویم که منابع آب کم است و مجبوریم از آب دریا استفاده کنیم. در حال حاضر آب در تهران وضعیت بسیار خطرناکی دارد و برای پالایشگاه تهران باید حتماً استفاده از آب تصفیهشده پساب استفاده کنیم.
دادور درباره اینکه در حال حاضر چند درصد از آب پالایشگاه از پساب تصفیه شده تامین میشود، گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد از آب غیرمتعارف یا همان پساب است.
انتهای پیام/