۱۸:۳۷

۱۴۰۴/۰۶/۲۳

پول بنزین استان بوشهر در جیب ۴هزار و ۵۰۰ قایق غیرمجاز

پول بنزین استان بوشهر در جیب ۴هزار و ۵۰۰ قایق غیرمجاز
وجود حدود چهار هزار و ۸۰۰ قایق غیرمجاز در بوشهر که بیشترین مصرف سوخت کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها متعلق به آنهاست باعث شده این استان به لحاظ مصرف بعد از آبادان در جایگاه دوم کشور قرار دارد.
کد خبر : ۲۴۳۰

به گزارش هاب‌صنعت به نقل از خبرگزاری فارس؛ وجود تعداد بالای قایق‌های بی‌هویت صیادی در بنادر استان بوشهر علاوه بر اینکه در حوزه امنیتی و قاچاق کالا چالش‌هایی را به همراه دارد در حوزه سوخت نیز مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

این قایق‌ها از کارت سوخت اضطراری جایگاه‌های عرضه بنزین استفاده می‌کنند و این امر مشکلاتی را برای عرضه بنزین به خودرو‌ها ایجاد کرده است.

استان بوشهر دارای ۳۵ جایگاه عرضه گاز سی‌ان‌جی و ۸۷ جایگاه عرضه سوخت مایع شامل بنزین و گازوییل است که این تعداد جایگاه، پوشش مناسبی برای نیاز‌های استان فراهم آورده است.

اما وجود بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ قایق غیرمجاز که بیشترین مصرف سوخت کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها متعلق به آنهاست به گونه‌ای که استان بوشهر به لحاظ مصرف بعد از آبادان در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

علیرضا برازجانی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بوشهر در این باره اظهار کرد: مشکل افزایش بی‌رویه مصرف سوخت کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها از سوی قایق‌های غیرمجاز استان بوشهر را در رتبه دوم کشوری مصرف بی‌رویه قرار داده است و باید ساماندهی شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بوشهر این قایق‌ها ۴۰ درصد سهمیه کارت‌های اضطراری جایگاه‌های سوخت را به خود اختصاص داده‌اند و هر ۲ روز ۲۵۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند که اگر چهار هزار و ۵۰۰ قایق بی‌هویت را در نظر بگیریم تقریبا هر ۲ روز این قایق‌ها یک میلیون و ۱۲۵ هزار لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

طبق بررسی‌ها یکی از عواملی که باعث شده سهمیه کارت‌های جایگاه‌های سوخت، اوایل صبح تمام شود به دلیل مصرف این قایق‌هاست.

بیژن ساسانی‌پور، معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر اظهار کرد: در حال حاضر تعداد قایق‌های بدون مجوز استان بوشهر چهار هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۸۰۰ فروند است و با توجه به کاهش ذخایر در آب‌های خلیج فارس به‌خصوص در صیدگاه‌های استان بوشهر و برداشت بیش از حد استاندارد از ذخایر موجود و مخالفت علوم تحقیقاتی کشور و همچنین پژوهشکده میگوی کشور جهت افزایش مجوز صیادی، براساس مصوبه جلسات نهاد‌ها و ادارات مربوطه تمام این شناور‌ها می‌بایست در سامانه اداره بنادر و دریانوردی ثبت نام کنند.

وی افزود: پس از بازید و صحت‌سنجی برای آنها قول تفریحی صادر شود و در ادامه دستگاه‌های مسئول می‌بایست از ساخت شناور‌های بدون مجوز کاربری توسط کارگاه‌های شناورسازی اقدام عملی و بازدارنده اعمال کنند.

ساسانی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر تعداد هزار و ۸۷۴ فروند از این قایق‌ها موفق به دریافت قول تفریحی شده‌اند و مهلت ثبت نام برای دیگر قایق‌ها تا مورخه هفتم آبان سال جاری است.

وی تاکید کرد: پس از پایان مهلت اعلام شده هیچ شناور بدون مجوز که ساماندهی نشده باشد اجازه تردد نخواهد داشت و از تردد آنها توسط ارگان‌های مربوطه تا تعیین تکلیف نهایی جلوگیری به عمل می‌آید.

تاکید فرمانده مرزبانی بر ساماندهی قایق‌های بی‌هویت 

فرمانده مرزبانی استان بوشهر بار‌ها در جمع خبرنگاران از ضرورت ساماندهی قایق‌های بدون هویت در استان بوشهر گفته است و تاکید کرده که ساماندهی شناور‌های فاقد هویت باید به‌صورت جدی از سوی همه دستگاه‌های متولی پیگیری شود.

با توجه به تعداد بالای قایق‌های بدون مجوز در استان بوشهر، می‌طلبد مسئولان استانی به‌صورت ویژه‌تر موضوع را پیگیری کنند و متولیان نیز برای ساماندهی قایق‌ها جدی‌تر عمل کنند.

قاچاق کالا، آسیب رساندن به منابع آبزی با انجام صید غیرمجاز، ورود به مناطق و فصل‌های ممنوعه صید و انجام صید ترال از جمله تخلف‌هایی است که از سوی این شناور‌های بی‌هویت انجام می‌شود.

بیش از ۱۰ سال است که قایق‌های بی‌هویت در استان بوشهر ساماندهی نشده‌اند و امید می‌رود هر چه سریع‌تر این مهم محقق شود.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha