به گزارش هابصنعت؛ علیرضا شکوهیان، مدیر HSE و پدافند غیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲ هزار و ۱۹۶ حادثه مرتبط با مشترکین گاز طبیعی در کشور ثبت شده که نزدیک به ۹۰ درصد آنها ناشی از انفجار و آتشسوزی در داخل منازل بوده است.
وی افزود: آماری که با میانگین ۶ حادثه در روز، زنگ هشدار مهمی درباره ضرورت رعایت اصول ایمنی در مصرف گاز خانگی به صدا درآورده است.
شکوهیان گفت: بررسیهای جامع میدانی، کارشناسی و فنی انجامشده در این زمینه، بهروشنی نشان میدهد که تمام این حوادث ریشه در عوامل داخلی، فنی یا مصرف نادرست داشته و هیچگونه شواهدی از اقدامات خرابکارانه یا تروریستی در آنها مشاهده نشده است.
وی، با اشاره به تحلیل آماری حوادث گاز در سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ گفت: در سال ۱۳۹۹، کمترین تعداد حوادث مرتبط با گاز با رقم هزار و ۷۱۶ مورد ثبت شد. این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۲ هزار و ۱۰۵ مورد و در سال ۱۴۰۳ به ۲ هزار و ۱۹۶ مورد رسید؛ افزایشی که همراستا با سردتر شدن هوا و افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور بوده است.
شکوهیان تأکید کرد: براساس آمار دقیق، نزدیک به ۹۰ درصد از این حوادث، یعنی بیش از هزار و ۹۰۰ مورد در سال، مربوط به انفجار و آتشسوزی در منازل مسکونی است؛ معادل ۱۶۰ مورد در ماه و حدود ۶ حادثه در روز.
مدیر HSE و پدافند غیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: با توجه به وجود بیش از ۳۰ میلیون مشترک خانگی گاز در کشور، بروز برخی حوادث اجتنابناپذیر است، اما میتوان با ارتقای آگاهی و رعایت اصول ایمنی، بخش بزرگی از این حوادث را پیشگیری کرد.
وی ادامه داد: تحلیل دقیق نشان میدهد که ۴۴ درصد از حوادث ناشی از نشت گاز از شیلنگهای فرسوده یا پارهشده، ۱۸.۷ درصد سایر موارد نشت گاز، ۱۱.۷ درصد استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد، ۵.۸ درصد نشت از سیستم لولهکشی داخلی، ۳.۶ درصد نبود ترموکوبل در وسایل گازسوز، ۳.۴ درصد نقص در شیر گاز و مابقی قرار دادن مواد قابل اشتعال مانند پرده در نزدیکی شعله وسایل گرمایشی است.
شکوهیان تأکید کرد: ۷۲ درصد از کل حوادث گازی مربوط به نشت گاز است. این آمار نشان میدهد عامل اصلی بروز انفجارها نه بیرونی و خرابکارانه، بلکه کاملاً داخلی، فنی و قابل پیشگیری است.
وی تصریح کرد: مسئولیت قانونی شرکت ملی گاز ایران صرفاً تا محل کنتور گاز مشترکان است. از این نقطه به بعد، تمام تأسیسات داخلی ساختمانها اعم از لولهکشی، نصب تجهیزات، بهرهبرداری و نگهداری، تحت اختیار و تعهد مالک یا بهرهبردار ساختمان بوده و اجرای این موارد بر اساس الزامات قانونی، تحت نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام میشود.
انتهای پیام/