۰۰:۵۳

۱۴۰۴/۰۴/۲۰

عراقچی: فعال کردن مکانیسم اسنپ‌بک از نگاه ایران معادل یک حمله نظامی خواهد بود

عراقچی: فعال کردن مکانیسم اسنپ‌بک از نگاه ایران معادل یک حمله نظامی خواهد بود
وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با لوموند فرانسه با بیان اینکه تهدید به تحریم به دیپلماسی کمکی نمی‌کند اظهار کرد: استفاده از مکانیسم اسنپ بک از نگاه ما، معادل یک حمله نظامی خواهد بود. 
کد خبر : ۱۵۹۷

به گزارش هاب‌صنعت؛ سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با لوموند فرانسه با بیان اینکه تهدید به تحریم به دیپلماسی کمکی نمی‌کند اظهار کرد: اگر اروپا واقعاً می‌خواهد نقش محوری ایفا کند، باید استقلال و بی‌طرفی خود را نشان دهد. 

وی افزود: اروپا می‌تواند در حفظ توافق هسته‌ای و کاهش تنش‌ها نقش سازنده‌ای ایفا کند، به شرط آن‌که رفتار‌های تهاجمی اسرائیل را محکوم کند. 

عراقچی ادامه داد: ما از نقش سازنده سه کشور اروپایی(فرانسه، آلمان و بریتانیا – موسوم به E ۳) در احیای برجام حمایت می‌کنیم، به‌شرط آن‌که از اقدامات تحریک‌آمیز و غیرسازنده مانند تهدید به استفاده از مکانیسم اسنپ بک خودداری کنند؛ اقدامی که از نگاه ما، معادل یک حمله نظامی خواهد بود. 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از دیدگاه ایران، چنین اقدامی به معنای پایان نقش فرانسه و اروپا در پرونده برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران خواهد بود افزود: ما غنی‌سازی اورانیوم را بر پایه حقوق خود ذیل پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(NPT) انجام می‌دهیم و همیشه گفته‌ایم که هیچ هدف نظامی نداریم.

وی با بیان اینکه حتی اکنون، پس از اینکه مورد حمله قرار گرفتیم، از سیاست رسمی خود درباره عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای عدول نکرده‌ایم ادامه داد: این سیاست مبتنی بر فتوای دینی است که تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را غیر انسانی و غیراسلامی می‌داند.

عراقچی با بیان اینکه سطح غنی‌سازی بر اساس نیاز‌های ایران تعیین می‌شود افزود: در چارچوب برجام، ما سطح غنی‌سازی را روی عددی یک‌رقمی(۳.۶۷٪) محدود کردیم. سپس، به‌دلیل خلف وعده کشور فروشنده یعنی آرژانتین درباره راکتور تحقیقاتی تهران(که برای تولید دارو و رادیودارو‌ها به کار می‌رود)، غنی‌سازی را تا ۲۰٪ افزایش دادیم، آن هم فقط برای این کاربرد.

وزیر امور خارجه افزود: سپس برای نشان دادن این‌که تهدید و فشار راه‌حل نیست، سطح غنی‌سازی را به ۶۰٪ رساندیم. اصل غنی‌سازی هم یک حق و هم یک نیاز برای ایران است، اما جزئیات آن می‌تواند در چارچوب توافقی متوازن، دوسویه و تضمین‌شده مورد مذاکره قرار گیرد.

وی ادامه داد: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار‌ها تأیید کرده‌اند که هیچ انحرافی به‌سوی فعالیت‌های نظامی در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مشاهده نشده است.

عراقچی اظهار کرد: حمله به تأسیسات هسته‌ای تحت نظارت آژانس و سکوت کشور‌های غربی در برابر آن، نه‌تنها نقض قوانین بین‌المللی، بلکه حمله‌ای آشکار به نظام منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دیپلماسی مسیری دوطرفه است، و این ایالات متحده بود که روند مذاکرات را قطع کرد و به سوی حمله نظامی رفت ادامه داد: بنابراین، ضروری است که مسئولیت اشتباهات پذیرفته شود و نشانه‌ای روشن از تغییر رفتار مشاهده شود؛ باید تضمین شود که در آینده، در جریان مذاکرات، ایالات متحده حمله نظامی انجام ندهد.

انتهای پیام/

 


گزارش خطا
برچسب ها:
ارسال نظر
captcha