به گزارش هاب صنعت، روزنامه کیهان در گزارشی به تصمیم دولت، برای سه نرخی کردن قیمت بنزین، از راهکار قیمتی پرداخته، درحالیکه نقاط ضعف و قوتی در این طرح وجود دارد و از سوی دیگر، راهکارهای متعددی برای مدیریت مصرف قابل اجراست.
مصرف بنزین در ایران طی دهه گذشته با شیبی تند افزایش یافته و در سال ۱۴۰۴ از مرز ۱۴۵ میلیون لیتر در روز عبور کرده است.
دولت، تصمیم گرفته که بنزین ۲ نرخی را سهنرخی کند؛ بهطوری که ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومان، ۱۰۰ لیتر بعدی سه هزار تومان و بنزین با کارت جایگاه، پنج هزار تومان میشود.
معاون اجرایی رئیسجمهور، هدف اصلی اصلاح قیمت بنزین را مهار تورم و حمایت از معیشت مردم دانست و گفت که دولت با تقویت طرح کالابرگ، کاهش طول سفر و اصلاح ساختار هزینهای و انرژی، تلاش میکند فشار اقتصادی بر اقشار کمدرآمد کاهش یابد.
در برنامه هفتم توسعه و احکام بودجههای اخیر، مجموعهای از سیاستهای غیرقیمتی تصویب شده که هدف آنها کاهش مصرف، بدون افزایش قیمت مستقیم است.
کارشناسان معتقدند راهکارهای غیرقیمتی اگر بهصورت یک بسته یکپارچه اجرا شوند میتوانند اثر افزایش قیمت را خنثی کرده و حتی مصرف را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد.
هوشمندسازی مصرف، بهینهسازی خودروها، افزایش بازده تولید پالایشگاهها، کنترل قاچاق سوخت و تجربه تورمزایی سیاستهای قیمتی از جمله راهکارهایی است که در برنامه هفتم برای مصرف بنزین دیده شده است.
حذف سهمیه خودروهای نوشماره و کارت سوخت و سهمیه خودروهای فرسوده از جمله نقدهایی است که به مصوبه بنزینی دولت وارد است که باید قبل از اجرا برای اصلاح آنها اقدام شود.
انتهای پیام/