به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع تجاری اعلام کردند که شرکت دولتی قطر انرژی (QatarEnergy) مناقصهای را برای فروش نفت خام با بارگیری در ماههای ژوئیه و اوت منتشر کرده است. بر اساس اسناد این مناقصه، خریداران میتوانند نفت خام گریدهای «مارین قطر»، «مارین لند» و «الشاهین» را از طریق انتقال کشتی به کشتی (STS) در محدوده دریایی میان فجیره امارات و صحار عمان تحویل بگیرند.
این منطقه خارج از محدوده تنگه هرمز قرار دارد و نشان میدهد دوحه نسبت به عبور محمولههای خود از این آبراه راهبردی در هفتههای آینده خوشبینتر شده است.
قطر پیشتر نیز در هفته جاری قراردادی برای فروش یک محموله نفت خام الشاهین به یک پالایشگاه تایوانی امضا کرده بود.
بازگشت تدریجی نفت خلیج فارس به بازار
عرضه جدید قطر به روند رو به رشد صادرات نفت خاورمیانه اضافه میشود؛ روندی که نشان میدهد حجم بیشتری از نفت منطقه در حال عبور از تنگه هرمز و حرکت به سمت بازارهای جهانی است.
افزایش تردد نفتکشها از این گلوگاه انرژی طی هفته گذشته موجب کاهش نگرانیهای بازار و افت قیمت نفت شده است؛ به طوری که قیمتها اکنون تقریبا به سطوح پیش از آغاز جنگ بازگشتهاند.
قطر تنها تولیدکنندهای نیست که فروش محمولههای نفتی خود را از سر گرفته است. شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) نیز طی سه مناقصه جداگانه بیش از ۶۰ میلیون بشکه نفت خام فروخته و امکان تحویل این محمولهها در ماههای ژوئن، ژوئیه و اوت را از طریق انتقال کشتی به کشتی در شرق تنگه هرمز فراهم کرده است.
همچنین گزارشها حاکی است کویت نیز پس از ماهها وقفه، مناقصه فروش نفتا را برای بارگیری از بنادر خود در عمق خلیج فارس منتشر کرده است؛ اقدامی که نشان میدهد تولیدکنندگان منطقه در تلاشاند حجم صادرات خود از مسیر تنگه هرمز را افزایش دهند.
بازگشت تدریجی عرضه نفت از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس، نشانهای از کاهش نگرانیها نسبت به اختلال در صادرات انرژی منطقه است؛ موضوعی که در روزهای اخیر فشار نزولی بر قیمت نفت در بازارهای جهانی وارد کرده است.
انتهای پیام/