۱۱:۳۶

۱۴۰۵/۰۴/۰۶

پزشکیان: توسعه حمل‌ونقل ریلی راهکار اساسی کاهش مصرف سوخت است

پزشکیان
رئیس‌جمهور توسعه راه‌آهن و بهره‌گیری از انرژی‌های پاک را راهکار اساسی افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف سوخت و ارتقای جایگاه ترانزیتی کشور دانست.
کد خبر : ۷۵۹۶
به گزارش هاب صنعت؛

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور روز جمعه، پنجم تیر، در نشست رسیدگی به وضعیت پایانه‌های مرزی و حمل و نقل استان آذربایجان غربی، با تأکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تکمیل کریدور‌های ترانزیتی کشور، تسهیل تردد، رفع موانع حقوقی و مقرراتی و توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی را از اولویت‌های دولت برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های راهبردی این استان برشمرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به موقعیت ممتاز جغرافیایی آذربایجان غربی گفت: اگر مسیر‌های ارتباطی کشور را به‌درستی توسعه دهیم، مسیر‌های ما برای فعالان اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود، زیرا خداوند ظرفیت‌ها و نعمت‌های فراوانی در اختیار کشور قرار داده، اما از بخشی از این فرصت‌ها تاکنون به‌درستی استفاده نکرده‌ایم.

پزشکیان با بیان اینکه توسعه کریدور‌های ترانزیتی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت است افزود: باید مسیر‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که ضمن کاهش هزینه‌ها، مزیت رقابتی کشور در حمل‌ونقل منطقه‌ای افزایش یابد.

رئیس‌جمهور با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده درباره پایانه مرزی ماکو اظهار داشت: موضوع فقط احداث یک پایانه یا عبور مسیر از یک منطقه نیست، بلکه باید مشخص شود برای عبور این مسیر چه قوانین، مقررات و چارچوب‌هایی نیازمند اصلاح است.

پزشکیان تصریح کرد: اگر موانع موجود به‌صورت دقیق شناسایی نشود، صرف بیان اینکه مسیر باید از منطقه عبور کند، مشکلی را حل نخواهد کرد، زیرا در این زمینه موانع حقوقی، قضایی، اجرایی و مقرراتی متعددی وجود دارد که باید پیش از هر اقدامی مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت شناخت دقیق وضعیت موجود گفت: ابتدا باید بدانیم در چه نقطه‌ای قرار داریم و با ارزیابی صحیح شرایط، برای آینده برنامه‌ریزی کنیم تا تصمیم‌های امروز، مشکلات جدیدی برای سال‌های آینده ایجاد نکند.

پزشکیان افزود: وقتی آینده را به‌درستی پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم از همان ابتدا مسیر‌ها را با عرض و ظرفیت مناسب طراحی کنیم تا در آینده به دلیل ساخت‌وساز‌های پراکنده، ایجاد خدمات رفاهی و توسعه‌های بدون برنامه، ناچار به صرف هزینه‌های مضاعف برای اصلاح مسیر‌ها نباشیم.

توسعه حمل و نقل ریلی برای کاهش مصرف سوخت

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نخستین گام، اتخاذ تصمیم درست است و باید از امروز مشخص کنیم که این مسیر در آینده پذیرای ۱۰ هزار یا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهد بود تا زیرساخت‌ها متناسب با همان چشم‌انداز طراحی و اجرا شود.

پزشکیان با تأکید بر اولویت توسعه حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: اگر از من سؤال شود، سرمایه‌گذاری در راه‌آهن را بر توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای ترجیح می‌دهم، زیرا هرچه حمل‌ونقل جاده‌ای گسترش پیدا کند، ناچار خواهیم بود سوخت بیشتری مصرف کنیم و یارانه بیشتری برای بنزین و گازوئیل بپردازیم.

رئیس‌جمهور افزود: یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش مصرف بنزین و گازوئیل، رفع گره‌های ترافیکی، کاهش معطلی در مسیر‌ها و توسعه حمل‌ونقل ریلی است، زیرا با اصلاح مسیر‌های تردد، زمان توقف و میزان مصرف سوخت نیز کاهش خواهد یافت.

پزشکیان با اشاره به الگوی رایج حمل‌ونقل در دنیا تصریح کرد: در نظام حمل‌ونقل کشور‌های پیشرفته، میان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی تناسب برقرار است و سهم اصلی جابه‌جایی بار ابتدا بر عهده حمل‌ونقل دریایی و پس از آن بر عهده راه‌آهن قرار دارد.

رئیس‌جمهور توسعه خطوط ریلی استان را از موضوعات مهم برنامه‌ریزی آینده دانست و گفت: یکی از موضوعاتی که باید برای آن نقشه راه مشخصی تدوین شود، توسعه مسیر ریلی ارومیه، سلماس و خوی است تا این شبکه بتواند به‌صورت پیوسته شهر‌های استان را به یکدیگر متصل کند.

پزشکیان افزود: اگر چنین شبکه‌ای ایجاد شود، مردم به جای استفاده از خودرو‌های شخصی، اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه جاده‌ای، می‌توانند از قطار برای تردد‌های روزانه استفاده کنند و این موضوع علاوه بر کاهش مصرف سوخت، ایمنی و رفاه بیشتری نیز به همراه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های استان برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: اگر بتوانیم این شبکه ریلی را برقی کنیم و برق مورد نیاز آن را از طریق پنل‌های خورشیدی تأمین کنیم، بخش قابل توجهی از مصرف سوخت‌های فسیلی حذف خواهد شد و هوای این منطقه نیز از آلودگی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی مصون خواهد ماند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: بستر اجرای چنین طرحی در استان فراهم است و اراضی مناسب برای استقرار پنل‌های خورشیدی وجود دارد و باید از این ظرفیت برای ایجاد یک الگوی موفق در حمل‌ونقل پاک استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: باید در همین دوره، الگویی مبتنی بر توسعه حمل‌ونقل عمومی، شبکه ریلی و استفاده از انرژی‌های پاک طراحی و اجرا کنیم تا بتوان آن را در دیگر مناطق کشور نیز گسترش داد.

پزشکیان افزود: همزمان باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی، خودرو‌های دولتی، تاکسی‌ها و دیگر خودرو‌های خدماتی به سمت استفاده از خودرو‌های هیبریدی و کم‌مصرف حرکت کنند تا مصرف بنزین و گازوئیل به حداقل برسد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر از خودمان آغاز کنیم، ناوگان عمومی را نوسازی کنیم و حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم، به‌تدریج شرایطی فراهم خواهد شد که مردم بتوانند با سهولت، سرعت و هزینه کمتر از حمل‌ونقل عمومی برای سفر‌های خود استفاده کنند.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha