۱۱:۲۸

۱۴۰۵/۰۴/۰۶

ماینر‌های غیرمجاز؛ به کام سودجویان، به بهای خاموشی خانه‌های مردم

ماینر
استخراج غیرمجاز رمزارز در ایران به یکی از چالش‌های جدی صنعت برق تبدیل شده است؛ به‌گونه‌ای که بر اساس آمار‌های رسمی، این فعالیت ۲۰ درصد از اوج بار شبکه و ۵ درصد از کل انرژی سالانه کشور را به خود اختصاص می‌دهد و با مصرف برق معادل چهار استان، حق‌ده‌ها خانوار را پایمال می‌کند.
کد خبر : ۷۵۹۴
به گزارش هاب صنعت؛

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که در یک شب گرم تابستانی، ناگهان برق خانه قطع شود و در گرما و تاریکی، کودکانتان بی‌تاب شوند. شاید از خود پرسیده باشید که چرا این اتفاق می‌افتد؟ شاید بتوان بخشی از پاسخ این پرسش را در سودای عده‌ای یافت که با دست‌کاری کنتور و استفاده از انشعاب غیرمجاز، برای خود «مزرعه ماینر» راه انداخته‌اند؛ غافل از اینکه با هر دستگاه ماینر، حق ۱۰ خانوار دیگر را پایمال می‌کنند و به‌جای استفاده درست از نعمت برق، آن را به ابزاری برای سودجویی شخصی تبدیل کرده‌اند.

بر اساس آمار‌های رسمی شرکت توانیر، استخراج غیرمجاز رمزارز، چیزی حدود ۲۰ درصد از اوج بار شبکه و نزدیک به ۵ درصد از کل انرژی سالانه کشور را مصرف می‌کند. این یعنی در زمانی که شبکه برق با ناترازی و اوج مصرف دست‌وپنجه نرم می‌کند، صد‌ها مگاوات برق، صرف تأمین سود عده‌ای سوداگر می‌شود که نه‌تنها هزینه آن را نمی‌پردازند، بلکه با این کار، خاموشی را به خانه‌های مردم می‌آورند؛ بنابراین گزارش و باوجود اینکه نرخ برق ماینینگ قانونی در مصوبه هیأت وزیران ۸۱۹۵ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت (قیمت اعلام شده در سال ۱۴۰۴) تعیین شده است، اما متأسفانه همین قیمت بالا، برخی را به سمت فعالیت غیرمجاز سوق داده است. آنها با دورزدن قانون و استفاده از برق یارانه‌ای، نه‌تنها به بیت‌المال خیانت می‌کنند، بلکه سهم دیگر هم‌وطنان را نیز می‌ربایند.

 این در حالی است که تنها در سال ۱۴۰۴، ۳۶ هزار و ۳۷۵ دستگاه ماینر غیرمجاز در سراسر کشور کشف و جمع‌آوری شده است؛ رقمی که نسبت به سال ۱۴۰۳ رشد ۸۵ درصدی را نشان می‌دهد و مصرف برق آن می‌توانست به‌تنهایی بخش قابل‌توجهی از ناترازی شبکه را تشدید کند. با خود بیندیشید که اگر این دستگاه‌ها شناسایی و جمع‌آوری نمی‌شدند، چه تعداد خاموشی بیشتر گریبان‌گیر مردم می‌شد و چه فشار بیشتری بر شبکه برق کشور وارد می‌آمد. خوشبختانه نزدیک به یک‌سوم این کشفیات، حاصل هوشیاری و همکاری مردم شریف ایران بوده است؛ مردمی که با گزارش خود، نه‌تنها از حق خود دفاع کردند، بلکه سهمی در پایداری برق کشور داشتند.

بنا بر اطلاعات به‌دست‌آمده و طبق رسی‌های صورت‌گرفته مصرف هر دستگاه ماینر معادل ۱۰ واحد مسکونی است. این یعنی هر فردی که با یک دستگاه ماینر غیرمجاز به استخراج رمزارز می‌پردازد، به‌اندازه ۱۰ خانوار که نیازمند برق هستند، به آنها ضرر می‌زند. آیا این عادلانه است که عده‌ای برای سود بیشتر، حق دیگران را پایمال کنند و در سایه خاموشی خانه‌های مردم، به سود خود بیندیشند؟

وزارت نیرو باهدف تشویق مشارکت عمومی در شناسایی این مراکز غیرمجاز، پاداش یک‌میلیون‌تومانی به‌ازای هر دستگاه ماینر غیرمجاز در نظر گرفته است و برنامه افزایش این مبلغ نیز در دستور کار قرار دارد. هم‌وطنان عزیز می‌توانند گزارش‌های خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۱۲۱ ارسال کنند. تمامی گزارش‌ها به‌صورت محرمانه بررسی شده و در صورت تأیید، پاداش آن پرداخت خواهد شد.

از همه هم‌وطنان عزیز درخواست می‌شود که با اخلاق‌مداری و قانون‌پذیری، نه‌تنها خود را به این سمت نکشانند، بلکه در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک به استخراج غیرمجاز رمزارز، با گزارش آن، به پایداری شبکه برق و کاهش ناترازی کمک کنند. هر ماینر غیرمجازی که شناسایی شود، به معنای روشن نگه‌داشتن چراغ‌خانه چندین خانواده دیگر است. بیایید با همدلی و مسئولیت‌پذیری، از حق خود و دیگران دفاع کنیم و اجازه ندهیم سودجویی عده‌ای، آرامش و آسایش ما را به مخاطره بیندازد.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha