به نقل از خبرگزاری فارس؛ واشنگتن مجوز لغو ۶۰ روز تحریمهای نفتی ایران را صادر کرد، اما وزیر انرژی آمریکا حالا میگوید، این تحریمها اثر نداشت، ایرانیها بهاندازهای که ظرفیت تولید دارند، نفت میفروختند.
نخستین ابزار فشار ترامپ برای به زانو درآوردن ایران، صفر کردن صادرات نفت کشور بود که در نهایت ایران را به بزرگترین فروشنده نفت دریابرد چین تبدیل شد.
تهدیدهای تعرفهای شرکای تجاری ایران هم جواب نداد و کار به جنگ و بعد محاصره دریایی کشید؛ همان راهکارهایی که ذخایر را نفت آمریکا را به مرز بحران رساند و ترامپ گفت: «اگر توافق نمیکردیم ذخایرمان تمام میشد».
وزیر خزانهداری آمریکا، اسکانت بسنت هم بیست روز پس از حمله به ایران گفته بود: «از بشکههای ایران علیه خودش استفاده میکنیم.» همین وزیر ترامپ یک بار در میانه جنگ و یک بار در زمان محاصره مجبور شد تا برای نفت روی آب ایران معافیت صادر کند.
رایت به شبکه خبری سیانبیسی میگوید، ما امتیاز بزرگی به ایران ندادیم؛ ایران باوجود همین تحریمها هم ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه در روز نفت میفروخت.
انتهای پیام/