سخنگوی سازمان بینالمللی دریانوردی روز چهارشنبه اعلام کرد که به دنبال اجرای طرح جدید این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد برای تخلیه کشتیهای گرفتارشده در جریان درگیریها، حرکت شناورها از طریق تنگه هرمز آغاز شده است.
این سازمان روز سهشنبه اعلام کرد این ابتکار عمل که نهایی شدن آن ماهها به طول انجامیده، به صدها کشتی و حدود ۱۱،۰۰۰ دریانوردِ سرگردان در خلیج فارس اجازه میدهد تا از تنگه هرمز عبور کنند.
طبق گزارش رویترز سخنگوی سازمان بینالمللی دریانوردی روز چهارشنبه بدون اشاره به جزئیات کشتیهای عبورکرده، گفت: «حرکت کشتیها تحت این برنامه از هماکنون آغاز شده است.»
رویترز مدعی شده دادههای ردیابی کشتیها متعلق به موسسه LSEG در روز چهارشنبه نشان داد که در ۱۲ ساعت گذشته، دستکم دو کشتی فلهبر خشک و یک کشتی باری تحت این طرح از تنگه هرمز عبور کردهاند.
علاوه بر این، دادههای کشتیرانی نشان داد سه نفتکش سرگردانِ حامل ۵ میلیون بشکه نفت خام نیز در حال خروج از تنگه هرمز بودند که مسیر دو فروند از آنها به سمت آسیا است؛ با این حال مشخص نیست که آیا خروج این سه نفتکش نیز تحت طرح سازمان ملل بوده است یا خیر.
انتهای پیام/