به نقل از خبرگزاری فارس؛ آمارهای جدید وزارت انرژی آمریکا نشان میدهد که سومین آزادسازی بزرگ ذخایر راهبردی تاریخ آمریکا پس از جنگ ایران در هفته گذشته انجام شده است.
هفته آخر اردیبهشت ماه اولین برداشت تاریخی ذخایر نفت آمریکا پس از جنگ علیه ایران انجام شد؛ این برداشت هم در هفته آخر خرداد انجام شده است؛ هفتهای که ترامپ تفاهمنامه با ایران را امضا کرد و گفت اگر تفاهم نمیکردیم، ذخایرمان ۴ هفته دیگر تمام میشد.
حالا ذخایر راهبردی آمریکا به کمترین سطح در ۴۰ سال گذشته یعنی ۳۳۱.۲ میلیون بشکه رسیده است که از سطح ذخایری که جو بایدن برای جنگ اوکراین به بازار سرایز کرد هم کمتر است.
اسناد وزارت انرژی آمریکا میگوید که ذخایر راهبردی ابرازی برای کنترل قیمت و عرضه نفت در جهان است؛ همان ابزاری که حالا خالی شده است و مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی، مارک دوبوویتز، همان بنیادی که طرح محاصره دریایی ایران را داده بود، میگوید، آن را پر کنید و بعد به ایران محکمتر ضربه بزنید.
با این حال، جان استوآرت، تحلیلگر بینالمللی انرژی میگوید، افت ذخایر آمریکا مهم است، اما نگرانکننده نیست، زیرا آمریکا ظرفیت تولید بزرگی دارد و مانند گذشته به این ذخایر وابسته نیست.
اما مدیرعامل موسسه امریکن پترولیوم، مارک سامرز که همیشه یک روز قبل از انتشار آمار رسمی ذخایر، به این آمار دسترسی دارد و برای بررسیهای بازار آن را منتشر و تحلیل میکند، هشدار میدهد که «زنگ خطرها به صدا درآمده»؛ تمام باقیمانده این ذخایر قابلاستفاده نیست بخشی باید حفظ شود؛ تنها راهحل سریع بازگشت جریان نفت از تنگه هرمز است.
بنیاد دفاع از دموکراسی که یکی از اندیشکدههای تدوینکننده نقشهراه تقابل با ایران است میگوید: «سلاح هستهای واقعی ایران، کنترل آن بر تنگه هرمز است» و ذخایر راهبردی آمریکا نمیتواند جایگزین آن شود؛ موسسه بروکینگز یکی از قدیمیترین و معتبرترین اندیشکدههای جهان هم میگوید، بسته بودن این تنگه به معنای تخلیه ذخایر اضطراری و جهش قیمت نفت به سوی سناریو ۲۰۰ دلاری است.
انتهای پیام/