به نقل از خبرگزاری فارس، فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی جادهای در حالی به یکی از مهمترین چالشهای بخش مسافری کشور تبدیل شده که روند نوسازی اتوبوسها همچنان با سرعتی بسیار کمتر از نیاز واقعی ادامه دارد.
بر اساس اعلام مهدی قلیزاده، معاون دفتر حملونقل مسافر و مدیر نوسازی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، در سال ۱۴۰۴ تنها ۲۲۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان کشور افزوده شده است؛ رقمی که شامل اتوبوسهای وارداتی و تولید داخل میشود.
گفتنی است بر اساس مصوبه اربعینی واردات اتوبوس که در سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید و در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز تمدید شد، سازمان راهداری و حملونقل جادهای در سال ۱۴۰۴ تعداد هزار و ۸۴۵ دستگاه اتوبوس را برای شرکتهای مختلف حملونقل و بازرگانی تأیید کرد تا وزارت صمت آن را به ثبت سفارش نهایی تبدیل کند و فرآیند واردات انجام شود.
با این حال به گفته معاون دفتر حملونقل مسافر و مدیر نوسازی سازمان راهداری، مشکلات مربوط به تخصیص ارز موجب شد بخش عمده این برنامه عملیاتی نشود.
بر همین اساس، از مجموع اتوبوسهای ثبت سفارششده، تنها ۷۰ دستگاه موفق به ورود به کشور شدند. این در حالی است که ناوگان حملونقل عمومی جادهای با کمبود جدی اتوبوس مواجه است و بسیاری از خودروهای فعال عمر بالایی دارند.
در کنار واردات محدود، تولیدکنندگان داخلی نیز در سال ۱۴۰۴ حدود ۱۵۱ دستگاه اتوبوس تولید و به ناوگان کشور اضافه کردند. در نتیجه مجموع اتوبوسهای جدید واردشده به شبکه حملونقل جادهای به حدود ۲۲۰ دستگاه رسید.
قلیزاده با اشاره به وضعیت ناوگان موجود اعلام کرد که میانگین عمر اتوبوسهای بینشهری کشور از ۱۶ سال فراتر رفته است؛ در حالی که سن فرسودگی این ناوگان ۱۵ سال تعیین شده و بخش قابل توجهی از اتوبوسهای فعال در محدوده فرسودگی قرار دارند.
به گفته این مقام مسئول، برای جبران عقبماندگی موجود و پاسخگویی به نیاز حملونقل مسافری کشور، سالانه باید بین یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شود. هدفی که تحقق آن نیازمند رفع موانع واردات، تأمین ارز و افزایش ظرفیت نوسازی ناوگان است.
انتهای پیام/