بیانیه مشترک ایران و عمان درباره مدیریت ناوبری در تنگه هرمز به شرح زیر است:
سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران و سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، در مسقط، گفتوگوهایی را انجام دادند.
در جریان این سفر، هیئت ایرانی با سلطان هیثم بن طارق و همچنین با سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه سلطنت عمان دیدار و گفتوگو کرد.
سلطنت عمان بار دیگر حمایت خود را از «یادداشت تفاهم اسلامآباد» که میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به امضا رسیده است، اعلام کرد و بر اهمیت تداوم گفتوگوها و هماهنگیها برای اجرای موفق این تفاهمنامه تأکید کرد.
جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، بهعنوان ۲ کشور ساحلی تنگه هرمز، مجدداً بر تعهد خود نسبت به تضمین عبور ایمن از این آبراه، مطابق با مقررات مرتبط حقوق بینالملل تأکید کردند و در عین حال بر حاکمیت و حقوق حاکمه خود بر آبهای سرزمینی واقع در تنگه هرمز پای فشردند. ۲ طرف همچنین در چارچوب مفاد «یادداشت تفاهم اسلامآباد» درباره موضوعات مرتبط با تنگه هرمز به تبادل نظر پرداختند.
۲ کشور توافق کردند؛ گفتوگوهای خود درباره این موضوع را از طریق تشکیل یک کمیته مشترک میان ۲ وزارت امور خارجه ادامه دهند تا درباره نحوه اداره آینده کشتیرانی در تنگه هرمز، خدمات مرتبطی که در این زمینه ارائه خواهد شد و همچنین هزینههای مربوط به این خدمات، مطابق با استانداردهای بینالمللی، به تفاهم برسند. در همین راستا، طرفین همچنین توافق کردند با کشورهای ساحلی منطقه و نیز سایر طرفهای ذیربط، رایزنی و گفتوگوهایی انجام دهند.
طرفین تأکید کردند که تمامی ترتیبات مربوط به تنگه هرمز باید بهطور کامل حاکمیت و حقوق حاکمه ۲ کشور ساحلی را محترم بشمارد.
سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حفظ تنگه هرمز بهعنوان یک آبراه امن و باز برای کشتیرانی بینالمللی تأکید کردند. ۲ طرف همچنین اهمیت تداوم همکاریها برای ارتقای ایمنی دریانوردی، آزادی کشتیرانی و ثبات منطقهای را مورد تأکید قرار دادند.
انتهای پیام/