۲۳:۱۴

۱۴۰۵/۰۴/۰۱

بسته‌شدن تنگه هرمز صادرات نفت عراق به آمریکا را صفر کرد

تنگه هرمز
ادعا‌های آمریکا درباره خودکفایی انرژی و وابسته نبودن به تنگه هرمز در حالی مطرح می‌شود که واردات نفت از عراق به صفر رسیده و ذخایر راهبردی این کشور به کمترین میزان در بیش از چهار دهه اخیر کاهش یافته است.
کد خبر : ۷۴۸۷
به گزارش هاب صنعت؛

جدیدترین داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که واردات نفت خام عراق به ایالات متحده در هفته منتهی به ۱۲ ژوئن به صفر مطلق رسیده است.

این رقم در حالی ثبت شده که یک هفته پیش‌تر هم واردات نفت عراق به آمریکا حدود ۱۰۷ هزار بشکه در روز بود.

بر اساس این داده‌ها عراق پیش از جنگ به طور متوسط ماهانه چیزی در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز نفت خام به ایالات متحده صادرات داشته است.

بر اساس گزارش هفتگی واردات نفت خام بر اساس کشور مبدأ، عراق در کنار نیجریه و لیبی، هیچ محموله‌ای به آمریکا صادر نکرده است.

واردات نفت از این کشور از ابتدای سال روندی نوسانی و نزولی داشته؛ از ۳۲۵ هزار بشکه در روز در پایان ژانویه به ۴۳ هزار بشکه در اواخر ماه مه رسید و در هفته اول ژوئن به ۱۰۷ هزار بشکه افزایش یافت، اما در هفته دوم به صفر سقوط کرد.

علت اصلی این توقف، اختلال کامل در صادرات نفتی عراق به دلیل جنگ منطقه‌ای و بسته شدن تنگه هرمز است. بیش از ۹۰ درصد نفت خام عراق از این آبراه صادرات می‌شد و ایران تردد نفت‌کش‌ها را در این مسیر با اختلال مواجه کرد. این اتفاق باعث کاهش بیش از ۷۰ درصدی تولید نفت در جنوب عراق شد.

خط لوله کردستان؛ مسیر جایگزین، اما ناپایدار

بر اساس گزارش واشنگتن اینستیتوت، پس از میانجی‌گری آمریکا برای بازگشایی خط لوله کردستان عراق به ترکیه، نفت منطقه کردستان از طریق این مسیر جایگزین به بازار‌های جهانی و از جمله آمریکا صادرات شد. این خط لوله امکان دور زدن تنگه هرمز را فراهم می‌کرد.

اما در هفته منتهی به ۱۲ ژوئن، حتی این مسیر جایگزین نیز نفت عراق را به آمریکا نرساند، چون این خط لوله نیازمند مرمت و نگهداری است و هرگونه اختلال فنی می‌تواند صادرات را به صفر برساند. همچنین نفت کردستان پس از فعال‌سازی، عمدتاً به پالایشگاه‌های مدیترانه و اروپا ارسال شده است و اولویت صادرات به آمریکا در هفته مورد بررسی کاهش یافته بود. داده‌های هفتگی نیز نشان می‌دهد صادرات عراق به آمریکا در ماه‌های اخیر روندی بسیار نوسانی داشته است.

در غیاب نفت عراق، کانادا با ۳.۷۸ میلیون بشکه در روز، جایگاه نخستین تأمین‌کننده نفت آمریکا را حفظ کرد. ونزوئلا با ۵۳۵ هزار بشکه و مکزیک با ۲۴۹ هزار بشکه در روز، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. اکوادور با ۱۶۹ هزار بشکه چهارم شد و برزیل با ۱۳۳ هزار بشکه و عربستان با ۷۱ هزار بشکه، سایر تأمین‌کنندگان بودند. واردات نفت کلمبیا نیز از ۱۵۴ هزار بشکه به هزار بشکه در روز سقوط کرد.

تخلیه بی‌سابقه مخازن استراتژیک آمریکا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از کاهش ۱۷.۲ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت این کشور در یک هفته خبر داده است. حجم کل مخازن به ۷۵۸.۵ میلیون بشکه رسیده که پایین‌ترین رقم از مارس ۱۹۸۵ است. 

مخازن تجاری ۸.۳ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۱۸.۲ میلیون بشکه رسیده است. این کاهش بسیار فراتر از پیش‌بینی بازار (۴.۶ میلیون بشکه) بود.

ضرر استراتژیک آمریکا از توقف نفت عراق

عراق با یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان، نقشی کلیدی در تأمین پالایشگاه‌های آمریکا دارد. میانگین واردات از عراق حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده و توقف آن، به معنای حذف یکی از منابع مهم تأمین نفت سنگین و متوسط است.

آمریکا در شرایطی که ذخایر استراتژیک خود را به پایین‌ترین سطح در ۴۰ سال اخیر رسانده، اکنون یکی از تأمین‌کنندگان اصلی خود را از دست داده است. از زمان شروع جنگ با ایران، ایالات متحده حدود ۹۶.۲۵ میلیون بشکه از ذخایر خود را از دست داده و این روند با توقف نفت عراق سرعت بیشتری گرفته است.

آمار‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که بسیاری از کشور‌ها برای جبران کسری انرژی به نفت آمریکا روی آورده‌اند، کاهش شدید واردات از عراق، تصویر شکننده‌ای از امنیت انرژی ایالات متحده ترسیم می‌کند.

واشنگتن که همواره خود را در اوج قدرت انرژی معرفی می‌کرد، اکنون با واقعیتی تلخ مواجه شده؛ جنگی که برای تضعیف ایران آغاز شد، حالا زنجیره تأمین خود آمریکا را نشانه گرفته و صفر شدن نفت عراق، تنها یکی از نشانه‌های این آسیب‌پذیری عمیق است.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha