۱۶:۲۰

۱۴۰۵/۰۴/۰۱

مدیرعامل توانیر: میانگین خاموشی‌ها در دوران جنگ کمتر از ۵۰ دقیقه بود

قطعی برق
مدیرعامل توانیر با اشاره به آسیب بیش از ۲ هزار ناحیه از شبکه برق و خروج ۴ هزار مگاوات ظرفیت تولید از مدار در دوران جنگ، اعلام کرد میانگین خاموشی‌ها در این دوره کمتر از ۵۰ دقیقه بوده و شبکه برق در پایدارترین وضعیت ممکن حفظ شده است.
کد خبر : ۷۴۷۱
به گزارش هاب صنعت؛

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد اله‌داد، مدیرعامل توانیر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: با وجود این حجم از خسارت و شرایط ویژه حاکم بر کشور، تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان صنعت برق باعث شد شبکه در پایدارترین وضعیت ممکن حفظ شود.

وی افزود: در دوران جنگ، میانگین خاموشی‌ها کمتر از ۵۰ دقیقه بود که این موضوع برای صنعت برق کشور یک دستاورد و افتخار بزرگ محسوب می‌شود.

اله‌داد ادامه داد: این موفقیت حاصل آمادگی نیرو‌های عملیاتی، مدیریت شرایط بحرانی و همراهی همه بخش‌های صنعت برق بود که اجازه ندادند اختلالات گسترده، تأثیر جدی بر تأمین برق مشترکان داشته باشد.

ظرفیت ۴۰۰۰ مگاواتی عرضه مستقیم برق برای مشترکان فراهم شد

اله‌داد با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه ظرفیت‌های صنعت برق گفت: در این دوران اقدامات متعددی در حوزه برق انجام شد و ظرفیت‌های قانونی مناسبی برای مدیریت و تأمین انرژی ایجاد شد.

وی افزود: یکی از این ظرفیت‌ها، امکان عرضه مستقیم برق به مشترکان است که بر اساس آن، ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت عرضه در اختیار متقاضیان قرار گرفته و مشترکان می‌توانند بدون واسطه برق مورد نیاز خود را تأمین کنند.

مدیرعامل توانیر اظهار کرد: استفاده از این ظرفیت‌ها در کنار سایر برنامه‌های صنعت برق، نقش مهمی در مدیریت مصرف، افزایش انعطاف‌پذیری شبکه و تأمین برق پایدار برای مشترکان خواهد داشت.

مدیرعامل توانیر با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای مدیریت مصرف برق گفت: برای مشترکان بد مصرف، برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده و با اجرای طرح‌های کنترلی، روند مصرف برق ساماندهی خواهد شد.

اله‌داد افزود: براساس قانونی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، مشترکان پرمصرف و خارج از الگوی مصرف با صورتحساب‌های سنگین و اعمال جرایم مواجه خواهند شد تا انگیزه لازم برای اصلاح الگوی مصرف ایجاد شود.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: برنامه دوم، توسعه نصب کنتور‌های هوشمند است که امکان پایش دقیق مصرف و مدیریت بهتر بار شبکه را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به مقابله با استفاده غیرمجاز از برق تصریح کرد: برای جلوگیری از برق‌دزدی و مصرف‌های غیرمجاز، طرح جهادی «مهتاب» در حال اجراست تا با شناسایی و برخورد با تخلفات، از هدررفت انرژی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این اقدامات، تأمین برق پایدار برای مشترکان و استفاده بهینه از منابع انرژی کشور است.

مدیرعامل شرکت توانیر از اجرای یک عملیات ضربتی برای شناسایی و جمع‌آوری ماینر‌های غیرمجاز خبر داد و گفت: در یک عملیات یک‌شبه در یکی از شهرک‌های صنعتی، ۶۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز کشف و ضبط شد.

اله‌داد افزود: این عملیات از شب تا صبح ادامه داشت و نیرو‌های عملیاتی توانستند برخی از دستگاه‌های ماینر را که در عمق ۱۰ متری زمین پنهان شده بودند، شناسایی و جمع‌آوری کنند.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: بررسی‌ها نشان داد حدود ۶۰ درصد مصرف برق این شهرک صنعتی مربوط به فعالیت غیرمجاز استخراج رمزارز بوده است که با اقدامات انجام شده، تا صبح همان روز حدود ۲ مگاوات مصرف غیرمجاز از مدار خارج شد.

وی تأکید کرد: مقابله با استخراج غیرمجاز رمزارز با جدیت ادامه خواهد داشت و با استفاده از ظرفیت‌های فنی، اطلاعاتی و همکاری دستگاه‌های اجرایی و انتظامی، شناسایی و برخورد با این مراکز در دستور کار صنعت برق قرار دارد.

مدیریت مصرف برق با همکاری مردم؛ اولویت صنعت برق پس از جنگ

مدیرعامل توانیر با اشاره به اقدامات انجام شده برای تأمین پایدار برق پس از شرایط جنگی، گفت: تلاش کردیم فرآیند تأمین برق کشور بدون وقفه ادامه پیدا کند و با وجود آسیب‌های واردشده به برخی نیروگاه‌ها، برنامه‌های لازم برای پایداری شبکه اجرا شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته بخشی از نیاز برق از طریق نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تأمین می‌شد، اما امسال با توجه به شرایط ایجادشده پس از جنگ و آسیب‌دیدگی برخی زیرساخت‌های تولید، اقدامات ویژه‌ای برای حفظ پایداری شبکه و تأمین برق مشترکان انجام شد.

مدیرعامل توانیر با تأکید بر نقش مردم در عبور موفق از شرایط پیش‌رو اظهار کرد: اولویت ما این است که با همراهی مردم در همه بخش‌ها، مدیریت مصرف برق به بهترین شکل انجام شود تا بتوانیم برق پایدار را برای همه مشترکان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز برنامه‌های مدیریت مصرف با جدیت در حال اجراست و با نصب کنتور‌های هوشمند، میزان مصرف هر چاه کشاورزی بر اساس پروانه بهره‌برداری و الگوی مصرف در طول شبانه‌روز مشخص و کنترل می‌شود.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: اجرای این برنامه‌ها ضمن کمک به مدیریت بار شبکه، زمینه استفاده عادلانه‌تر از انرژی و کاهش فشار بر زیرساخت‌های صنعت برق را فراهم خواهد کرد.

️۲۰۰ همت مابه التفاوت نرخ تکلیفی و تمام شده برق از دولت طلب داریم

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به میزان مطالبات این شرکت از محل فروش برق و مابه‌التفاوت نرخ تکلیفی و تمام شده گفت: تاکنون در مجموع ۳۰۰ میلیارد کیلووات‌ساعت برق تحویل مشترکان شده که ۱۰۰ میلیارد کیلووات‌ساعت آن دارای تعرفه صفر بوده و قرار بود مابه‌التفاوت آن از سوی دولت پرداخت شود.

وی افزود: با وجود ارائه این میزان خدمات، تاکنون ۳۲۰ هزار میلیارد تومان مجموع مطالبات صنعت برق از مشترکین و دولت بابت مابه‌التفاوت نرخ تکلیفی و تمام شده برق شرکت توانیر پرداخت نشده است.

مدیرعامل توانیر با تأکید بر اهمیت تأمین منابع مالی صنعت برق اظهار کرد: استمرار ارائه خدمات پایدار، نگهداری شبکه و اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیازمند تعیین تکلیف و پرداخت به‌موقع مطالبات این صنعت است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به شرایط تأمین انرژی در کشور گفت: در حوزه صادرات برق، اولویت اصلی ما تأمین پایدار نیاز داخل کشور بوده و محدودیت‌های اعمال‌شده در این بخش، صادرات برق را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

وی افزود: به دلیل شرایط شبکه و ضرورت مدیریت مصرف، صادرات برق به برخی کشور‌ها از جمله عراق متوقف شده و در تلاش هستیم با بهبود شرایط و رفع محدودیت‌ها، این موضوع را مدیریت کنیم.

مدیرعامل توانیر تأکید کرد: برنامه‌ریزی صنعت برق در وهله نخست بر حفظ پایداری شبکه، تأمین برق مشترکان و عبور موفق از دوره اوج مصرف متمرکز است و پس از ایجاد شرایط مناسب، موضوع صادرات نیز پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha