درحالیکه محمدباقر قالیباف، عباس عراقچی و هیئتی از مقامهای ایرانی در سوئیس مشغول مذاکرات فشرده با جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا هستند، ترامپ دست به تهدید زد.
تنها یک روز پیش از برگزاری این مذاکرات، قرارگاه خاتمالانبیا در بیانیهای خبر از مسدود شدن تنگه هرمز داد.
این اقدام سپاه در واکنش به آنچه «عدم پایبندی به تفاهمات مربوط به توقف درگیریها در لبنان» عنوان شده بود.
دونالد ترامپ در گفتوگو با شبکه فاکسنیوز نه تنها تهران را تهدید کرد، بلکه مستقیماً هیئت مذاکرهکننده ایرانی را نیز هدف قرار داد. او گفت اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، مذاکرهکنندگان ایرانی «نمیتوانند به کشورشان بازگردند».
رئیسجمهور آمریکا همچنین از احتمال «تصرف تنگه در صورت لزوم» سخن گفت و تاکید کرد که «اگر ایرانیها تنگه هرمز را ببندند، کشورشان نابود خواهد شد. آمریکا ممکن است به مالک و محافظ تنگه هرمز تبدیل شود و ۲۰ درصد از نفت را تصاحب کند.»
ترامپ همچنین در واکنش به صحبتهای پزشکیان در مورد اینکه ایران از حق غنیسازی دست نخواهد کشید، گفت: «او بهتر است مراقب حرف زدنش باشد. بهتر است رفتارش را درست کند، وگرنه بقیه کشورش را هم تصرف خواهیم کرد.»
ادعای تصرف ایران در حالی مطرح میشود که ناوهای آمریکایی حتی در طول جنگ هم جرات نکرده بودند به آبهای ایران نزدیک شوند و برای دور ماندن از تیررس موشکهای ایران با خاموش کردن رادارها در دور دست پنهان شده بودند.
این تهدیدها در حالی مطرح میشود که همزمان در اتاق مذاکرات سوئیس، لحن مقامهای آمریکایی تفاوت محسوسی دارد. جیدی ونس در اظهارات خود از «ورق زدن صفحهای جدید» در روابط منطقهای سخن گفت و تأکید کرد که واشنگتن به دنبال خاورمیانهای است که در آن ایران و کشورهای عربی خلیج فارس به جای تقابل، به سمت همکاری حرکت کنند. او همچنین از باز بودن تنگه هرمز، کاهش تنشهای منطقهای و حلوفصل اختلافات از طریق دیپلماسی به عنوان اهداف اصلی این روند نام برد.
نکته قابل توجه آن است که بخش مهمی از سخنان ونس بر موضوع لبنان متمرکز بود. او مدعی شد دولت آمریکا بیش از هر بازیگر دیگری برای توقف درگیریها در لبنان تلاش کرده و همچنان این مسیر را دنبال میکند. همین موضوع نشان میدهد که پرونده لبنان، برخلاف تصور اولیه، به یکی از محورهای مهم گفتوگوهای جاری تبدیل شده است. موضوعی که احتمالاً ارتباط مستقیمی با هشدارهای اخیر ایران درباره اجرای تفاهمات منطقهای دارد.
در مجموع، آنچه امروز در سوئیس جریان دارد، تنها یک مذاکره هستهای یا حتی یک مذاکره دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست.
مهمترین پرسش این است که کدام صدا نماینده واقعی سیاست آمریکا است. صدای ترامپی که از تصرف تنگه هرمز سخن میگوید یا صدای ونس که از همکاری، صلح و گشودن صفحهای تازه در خاورمیانه حرف میزند.
انتهای پیام/