اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بند مربوط به فروش نفت ایران در یادداشت تفاهم اسلامآباد گفت: یکی از تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه ایران، تحریم فروش نفت ایران بوده و این تحریمها هزینههایی را برای ما ایجاد کرده است. ضمن اینکه برای فروش نفت خام و محصولات پتروشیمی و مشتقات آن، نیازمند لوازمی هستید؛ از جمله حملونقل، بیمه و خدمات بانکی که همگی در این چارچوب قرار میگیرند.
وی افزود: طرف مقابل متعهد شده است که این محدودیتها را لغو کند. ایران باید بتواند تحریم نفتی ایران را پشت سر بگذارد. تحریم نفتی ایران باید برداشته شود، نه صرفاً روی کاغذ، بلکه با همه ملزومات آن؛ یعنی ایران باید بتواند نفت خود را بدون هیچ مشکلی بفروشد، بتواند بیمه کشتیها را انجام دهد، حملونقل بدون مشکل صورت گیرد و بتواند عواید حاصل از فروش نفت را نیز بدون مشکل دریافت کند.
بقایی ادامه داد: این تعهدی است که بلافاصله از امروز آغاز میشود و در حین مذاکرات نیز باید این وضعیت ادامه پیدا کند تا زمانی که به توافق نهایی برسیم که در آن زمان، قاعدتاً کل تحریمها باید رفع شود. مدتزمان هر یک از مراحل، فعلاً ۶۰ روز در نظر گرفته شده و فرض بر این است که ما در این بازه زمانی ۶۰ روزه یا کمتر یا بیشتر، تمام تلاش و اهتمام ما این است که در کوتاهترین زمان ممکن بتوانیم این روند مذاکراتی را به نتیجه برسانیم. با این حال، آنچه روی کاغذ و در برنامهریزیها برای این موضوع در نظر گرفته شده، از جمله برداشتن تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا و تسهیلگریهای مرتبط با آن، مورد بحث و توافق قرار گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: زیرا ما صرفاً به قول طرف مقابل روی کاغذ اکتفا نمیکنیم. اسنادی که صادر شده مورد بررسی قرار گرفته، موارد مورد نگرانی ما مطرح شده و درباره آنها گفتوگو شده است. همه این موارد در موضوعات مربوط به آزادسازی داراییهای مسدود شده ایران، همچنین بحث مربوط به بازسازی خسارات و نیز رفع تحریمهای نفتی بهصورت مجزا مورد مذاکره قرار گرفته است.
انتهای پیام/