اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه بامداد امروز (پنجشنبه) ۲۸ خرداد در گفتوگویی تلویزیونی گفت که یادداشت تفاهم اسلامآباد توسط دونالد ترامپ و مسعود پزشکیان رؤسای جمهور آمریکا و ایران امضا شد.
وی افزود: همین الان که صحبت میکنیم متن رسما به امضای رؤسای جمهور دو کشور رسیده باشد. بامداد روز ۲۸ خردادماه قرار بود امضا شده باشد.
بقایی عنوان کرد: این برنامه وجود داشت و قرار بود نشستی در سوئیس برگزار و طی آن متن به امضای رسمی دو طرف برسد. طی ۲۴ ساعت گذشته یک مقدار بیشتر در این خصوص بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که گزینه بهتر این است که متن توسط رؤسای جمهور دو کشور و به صورت مجازی امضا شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دلایل زیادی برای این کار داریم یکی از دلایلش این است که وقتی متن به امضای بالاترین مقامهای دو کشور برسد، نقض آن هزینههایش بیشتر خواهد بود. با توجه به تجاربی که از قبل داریم ترجیحمان این بود که این اتفاق بیفتد.
وی افزود: ضمن اینکه فکر میکنم برگزاری مراسم هم خیلی جایی ندارد.
بقایی با بیان اینکه قرار بود طی ۳۰ روز محاصره برداشته شود و متقابلاً ایران هم درباره تنگه هرمز این کار را انجام دهیم افزود: اما بعد از تحولات مربوط به حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه و تهدیدات جدی که از سوی ایران انجام گرفت، مذاکرات فوری انجام گرفت و قرار شد آمریکا تعهداتش را فوری انجام دهد
وی ادامه داد: در رصدی که انجام شد مشخص شد کشتیهای ما بدون مشکلی وارد بنادر شدند و خارج شدند و این تعهد {آمریکا به رفع محاصره} شروع شد. تعهدات ما پس از امضای این سند شروع خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران در ازای خدمات در تنگه هرمز هزینه دریافت خواهد کرد اظهار کرد: سازوکارهای مدیریت تنگه هرمز تا حدود زیادی با عمان بسته شده است.
وی با بیان اینکه تردد ایمن با حفظ حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر تنگه هرمز خواهد بود افزود: موضوع تنگه هرمز بهعهده ایران و عمان است. فقط ایران و عمان ۲ دولت ساحلی تنگه هرمز هستند.
انتهای پیام/