محمدباقر قالیباف، رئیس هیئت مذاکرهکننده ایرانی، در گفتوگوی تلویزیونی، ضمن تسلیت ایام محرم، گفت: امسال ماه عزای حسینی را در شرایطی برگزاری میکنیم که جای خیلی از عزیزان در کنار ما خالی است. تمام شهدای گرانقدر و در راس آنان، امام شهید. امامی هم حسینی شدن، حسنی زیستن و حسینی رفتن را به همه ما آموختند.
رئیس مجلس ادامه داد: امام شهیدی که پرچم حق و عدالت، آزادی و عاشورایی را از امام کبیر به دست گرفته و تا جنگ تحمیلی سوم حسینی رفتند و آن را به صالح خود دادند. امیدواریم همه ما راه شهدا و فرهنگ عاشورا را پیش ببریم.
وی با اشاره به روند مذاکرات و تفاوت این دوره مذاکرات با مذاکرات قبلی، تصریح کرد: ما با وجود سابقهای که بعد از انقلاب از مذاکرات داریم، از مذاکرات جنگ ایران و عراق که منجر به قطعنامه ۵۹۸ شد یا شاید خاطرات مذاکرات هستهای و برجام که اکنون و سومین مذاکراتی است که در این ۲ جنگ اخیر در یک سال گذشته تجربه شد. میتوان گفت ابعاد این دوره متفاوت است، زیرا که حادثه، حادثه بزرگی است. این مذاکرات نه تنها تاثیرات منطقهای که تاثیرات جهانی دارد که آثار آن را اکنون مشاهده میکنیم.
این جنگ یعنی توحید مقابل استکبار
وی افزود: اگر از جهت موضوعی به مذاکرات نگاه کنیم، آن این است که قدرت اول نظامی، اقتصادی و سیاسی دنیا در کنار رژیم صهیونیستی که قدرت هستهای و موثر در منطقه با آخرین تکنولوژیها محسوب میشود، آمده و با جمهوری اسلامی ایران مذاکره میکند. در حقیقت ۲ نمادی مقابل همدیگر قرار گرفتهاند که آن روحیه استکباری و طرف دیگر روحیه توحیدی است.
قالیباف ادامه داد: این جبههای است که به تمام معنا پا به عرصه وجود نهاده و وارد جنگی تمامعیار شده است. وقتی ابعاد مختلف این جنگ را بررسی میکنیم و به صحنه عمل وارد میشویم، نکات بسیار جالبی نمایان میشود.
رئیس مجلس عنوان کرد: ما در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی به پیروزی رسیدهایم. اگرچه این رژیمها خود را در حوزه نظامی برترین قدرتهای جهان میدانند و پارامترهای متعددی نیز برای اثبات این ادعا دارند، اما ما اجازه ندادیم آنها به هیچیک از ۹ هدفی که خودشان برای شروع جنگ اعلام کردهاند، دست یابند. این جنگ به روشنی ابعاد گوناگونی را به نمایش گذاشت که شاید کمتر به آنها توجه شده بود.
رئیس هیئت مذاکرهکننده ایرانی با اشاره به دفاع هشت ساله بیان کرد: در دوران دفاع مقدس، مردم حضور داشتند، اما عمدتاً در نقش پشتیبانی و کمکهای مادی. فضای جنگ و جبهه بیشتر به همان مناطق جغرافیایی محدود جبهه و پشت جبهه خلاصه میشد و بقیه کشور چندان تحت تأثیر مستقیم آن فضا قرار نمیگرفت.
وی با بیان اینکه امروز اگر نگاه کنیم، با چهار میدان رزمی مواجه هستیم، گفت: میدان نخست، میدان نظامی است که نیروهای مسلح ما با تدبیر، شجاعت و ایثارگری بالا در آن پیشگام هستند و به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام میدهند. میدان دوم، میدان حضور مردم در خیابانهاست که از همان شب حادثه، یعنی نهم اسفند و سحرگاه دهم ماه مبارک رمضان، مردم پیش از آنکه سحری بخورند یا نه، به خیابانها آمدند و تا امروز در شهر و روستا حضور دارند. این همان چیزی است که مقام معظم رهبری در ۲۸ بهمن، یعنی کمتر از یازده روز پیش از شهادتشان، فرمودند که اگر ما هم نباشیم، شما ملت مبعوث شدهاید و امروز دیدیم که ملت واقعاً به صحنه آمد که همچنان ادامه دارد.
چهار جبهه جنگ امروز در کنار یکدیگر
قالیباف میدان سوم را عرصه دیپلماسی دانست و میدان چهارم را خدمت اعلام کرد و گفت: به جرأت از آغاز انقلاب تاکنون، شاید در پیروزی انقلاب نمونههایی از این حضور مؤثر وجود داشته، اما این حضور بینظیر است. این چهار میدان امروز دقیقاً در کنار یکدیگر و به قول امروزیها، مانند یک تیم فوتبال، با هم پاسکاری میکنند؛ آنکه در خط دفاع ایستاده به خوبی ماموریت خود را میداند، آنکه در خط هافبک حضور دارد دقیقاً میداند چه کند، و آنکه در نوک حمله قرار گرفته، هنگام پاسکاری وظیفه خود را به درستی انجام میدهد. اگر تفاوت را بپرسید، باید گفت امروز این چهار جبهه و چهار میدان به گونهای هماهنگ و مؤثر در کنار هم پیش میروند.
رئیس مجلس ادامه داد: پرچم مبارزه با زور و ستم و رفتار خشونتبار رژیم استکباری آمریکا و رژیم جنایتکار صهیونیستی، اکنون در هر لحظه و هر روز و هر هفته در دست یکی از این میادین قرار دارد و این میادین با همکاری یکدیگر، لباس زیبنده پیروزی را برای ایران اسلامی میدوزند. این افتخار برای ملت ماست که چنین هماهنگی بیسابقهای را شاهد باشیم و من سراغ ندارم که چنین سطحی از انسجام و هماهنگی در تاریخ انقلاب وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه این هماهنگی و انسجام، ریشه در وجود عقلانیت، اقتدار و تعاریف مشخصی دارد که هرکدام جایگاه خود را به درستی ایفا میکنند، افزود: وقتی از دیپلماسی و مذاکره سخن میگوییم، آن را نه بهعنوان عقبنشینی، بلکه بهعنوان دیپلماسیِ مبتنی بر اقتدار میدانیم. در دوران برجام نیز من صراحتاً گفتم که با اصل مذاکره مخالف نیستم، بلکه با نوعی از آن موافقم که خود به مثابه شیوهای برای مبارزه عمل کند.
در این مذاکرات نه خبری از وادادگی است و نه شعارزدگی
رئیس هیئت مذاکرهکننده ایرانی تاکید کرد: تفاوت اساسی این دوره با دورههای پیشین در این است که امروز میدان پیروزی برای دشمنان و دوستان و همچنین برای ملت ما به روشنی نمایان شده است. نیروهای مسلح ما با وجود آنکه در مقایسه با دشمن جنایتکار و مغروری که سرشار از تجهیزات، فناوری و امکانات است، از نظر عده و عده قابل قیاس نبودند، اما به برکت حضور این ملتِ مبعوث شده و اعتقاد راسخشان به سنتهای الهی، که همگی مبتنی بر عقلانیت و اقتدارند، توانستند جلوهای بینظیر از قدرت را به نمایش بگذارند.
قالیباف عنوان کرد: عقلانیت ایرانی به شکلی یکپارچه خود را نشان میدهد و اقتدار ایرانی نیز در کنار آن، لباس پیروزی را بر تن این ملت رشید میدوزد و این افتخار روزبهروز شکل کاملتری به خود میگیرد. از این رو، در مذاکرهای که خود روشی برای مبارزه محسوب میشود، نه خبری از وادادگی است و نه شعارزدگی. زیرا شعار، اگر یکبار یا ۲ بار داده شود، دشمن بهتدریج به آن پی میبرد و آن را چیزی جز تهدید توخالی و خالیبندی نمیبیند؛ در نتیجه نهتنها او را نمیهراساند، بلکه بر جسارت و پرروییاش نیز میافزاید.
رئیس مجلس با اشاره به تحولات در خلیج فارس، گفت: در زمانی که آتشبس که دشمن آن را درخواست کرده بود، در همین خلیج فارس شاهد وقایعی بودیم که آخرین نمونهاش حادثه هلیکوپتر آمریکایی بود. بارها دیدید که آنها اقداماتی انجام دادند و ما بلافاصله واکنش نشان دادیم؛ برای مثال، دو ناوچههای که مورد اصابت قرار گرفتند و آنها تلاش کردند وجود آن را انکار کنند، اما بعداً مشخص شد که اصابت دقیق بوده است. حتی پروازهایشان از فرودگاه کشورهای دیگر مانند اردن نیز مورد اصابت قرار گرفت. این موضوع در حالی رخ داد که ما در جریان مذاکره نیز بودیم.
وقتی از مذاکرات سخن میگوییم شمشیرمان آماده است
وی با بیان اینکه ما با جبهه مقاومت هستیم و آمریکا نیز با رژیم صهیونیستی متحد است؛ افزود: بنابراین وقتی آتشبس برقرار شد، باید همه این جبهه را در بر میگرفت، به. ویژه لبنان. در همینجا لازم میدانم از همه مردم عزیز لبنان، بهویژه شیعیان و حزبالله لبنان، تشکر کنم که در برابر تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی به میدان آمدند و بیش از قریب به چهار هزار شهید تقدیم کردند. باید گفت در زمانی که ما پس از ۳۸ یا ۴۰ روز در آتش بودیم، آنها تا ۱۰۳ روز زیر آتش بودند و شهید دادند؛ این تفاوت میدانها در همین جا مشخص میشود.
قالیباف با اشاره به حملات به لبنان در میان مذاکرات، اعلام کرد: در مذاکره با آنها، اولتیماتوم دادیم و حدود ساعت ۲ بود که ترامپ توییت زد و به رژیم صهیونیستی و ناتو گفت که باید آتشبس کنید و دیگر حق ندارید ضاحیه بزنید. اینجا بود که با مذاکرهای که دنبال میکردیم، آنها را وادار به پذیرش این موضوع کردیم و بدون شک این به خاطر قدرت نظامی ما بود که این اتفاق رخ داد. نمونه دیگر نیز حملهای بود که بلافاصله با عملیات پاسخ دادیم. ما عملیات را دو مرتبه ادامه دادیم تا دشمن متوجه شود که وقتی از مذاکره سخن میگوییم، شمشیرمان نیز آماده است.
رئیس مجلس عنوان کرد: همین اتفاق در روزی که در تهران مشغول مذاکره بودیم، رخ داد. یکشنبه داشتیم با میانجیها مذاکره میکردیم که همان بعدازظهر حادثهای ظاهری پیش آمد. من بلافاصله در عین حال که در مذاکره بودم، بیرون آمدم و توییت زدم که ما پای این موضوع ایستادهایم و حتماً به این تجاوز پاسخ خواهیم داد. فضا کاملاً متفاوت شد و به آنها اعلام کردیم که تحت هر شرایطی پاسخ داده خواهد شد.
هر چه با حمله نظامی میخواستیم به دست آوریم در دیپلماسی چندبرابر گرفتیم
قالیباف بیان کرد: حتی وقتی داشتیم به سمت توافق نهایی پیش میرفتیم، به آنها گفتم که امکان ندارد پاسخ ندهیم. دوستان ما در نیروهای مسلح آماده بودند و تدابیر فرماندهی اتخاذ شده بود. به من میگفتند نزنید، اما گفتم حتماً میزنیم و باید دقت کنید که پاسخ ندهید، چون اگر پاسخ دهید منطقه را میزنیم. این فرهنگ غالب بر مذاکره به عنوان یک روش مبارزه است.
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه که هر آنچه را که با حمله میخواستیم به دست آوریم، چندین برابر آن از طریق مذاکره به دست آمد و در قبال پاسخ ندادن، امتیازات زیادی گرفتیم؛ گفت: دیدید که تا ساعت دو بامداد، ترامپ رئیس جمهور آمریکا، آتشبس را نه فقط در ضاحیه، بلکه در کل لبنان اعلام کرد و با آن ادبیات با نتانیاهو صحبت کرد. این یعنی مذاکره بهعنوان یک روش مبارزه. مهم این است که به هدف برسیم. آن شب با دوستان مان در میدان نظامی در تماس بودم و به آنها گفتم که آماده باشید، اما اتفاقی افتاد که امنیت برگشت و همان شب و امروز دیدید که بیش از ۵۰ درصد از مردمی که آواره شده بودند، به خانههای خود بازگشتند. این قدرت مذاکره بهعنوان یک روش مبارزه است.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: من تجربه کار دیپلماسی را به آن معنایی که عزیزان ما در وزارت خارجه به صورت مهارتی انجام میدهند، ندارم؛ شغل من دیپلماسی نیست، من یک رزمندهام، اما با فرهنگ رزمندگی کار دیپلماسی را دنبال میکنم. بر اساس تفاهماتی که امضا کردیم، محاصره ۳۰ روزه زمانبندی شد و ترامپ در توافقی که امضای نهایی خواهد شد، اعلام کرد که محاصره را همان شب برمیدارد. این امتیازی بود که در پی مذاکره و پاسخ ندادن به دست آمد.
ایران و انقلاب، مایه افتخار جهان اسلام
وی با بیان اینکه در سایه انسجام و اقتدار، مهم این است که به هدف برسیم و هدف، برداشتن آتش از روی مردم است، افزود: اگر این مذاکره نبود و ما موشک هم میزدیم، آیا این اتفاق میافتاد؟ نه. اگر آن موشک و آن شجاعت و اقتدار نبود، من اینجا صحبت میکردم و چیزی جز دروغ نبود. اینها همدیگر را تکمیل میکنند و همان چهار میدانی است که اشاره کردم. اگر مردم ما در خیابانها نبودند، این غیرت و انسجام را نداشتند، من بهعنوان رئیس هیئت مذاکرهکننده و یک رزمنده، هرگز نمیتوانستم با چنین قدرتی سخن بگویم. نیروی مسلح ما نسبت به دشمنی که تا بن دندان مسلح است، میتواند پوزه او را به خاک بمالد و این جز با حمایت مردم امکانپذیر نبود.
قالیباف با تاکید بر اینکه ایران و انقلاب، مایه افتخار جهان اسلام شده است، تصریح کرد: در گفتوگو با نبیه بری، به گفته وی، مردم لبنان از هر طیف و دین و مذهبی، چنین اقتداری را عزت برای جامعه اسلامی و آزادگان جهان میبینند. نامه تقدیر و تشکری نیز از جناب شیخ نعیم قاسم برای جنابعالی واصل شد که محبت ایشان است، اما در حقیقت این تشکر از رهبری معظم، این ملت غیرتمند و با عزت، و نیروهای مسلحی است که در این مسیر خون دادهاند و ایستادگی کردهاند.
رئیس هیئت مذاکرهکننده ایرانی اظهار داشت: ما نیز به سهم خود در هیئت مذاکرهکننده بهعنوان یک رزمنده، کار را دنبال کردیم و پیش بردیم؛ بنابراین تفاوتهای ماهوی در این رویکرد وجود دارد که قرآن به ما آموخته است؛ با عقلانیت و اقتدار کار را پیش میبریم و فعالسازی آن را نیز شاهد هستید که این اتفاق در حال رخ دادن است و باید به آن توجه کامل داشت.
وی افزود: هر جنگی، حتی اگر با پیروزی به پایان برسد، تا زمانی که به یک سند حقوقی و سیاسی مشخص منجر نشود، آن پیروزیها ثبت نمیگردند و هیچ منفعتی از آنها عاید نخواهد شد؛ نه در تاریخ ماندگار میشوند و نه دستاوردهایشان تثبیت میگردد. امروز وظیفه میدانهاست که این دستاوردها را به سرانجام برسانند. اکنون ما در جنگ ۴۰ روزه به پیروزی رسیدهایم، اما سوال این است که دستاورد آن چیست؟ این دستاورد در مذاکره شکل میگیرد.
قالیباف اظهار داشت: ما در میانه مذاکره بودیم و حمله میکردیم و هر کاری میکردیم تا شرایط بچرخد، دقیقاً به همین دلیل است. وقتی من آنجا صحبت میکردم، مباحث در کمتر از چند دقیقه به طرف میانجی منتقل میشد و او که آنجا نشسته بود، این مطالب را منتقل میکرد و طبیعتاً تصمیمات بر اساس آن پیش میرفت. پس مذاکره یعنی همین.
رئیس مجلس اعلام کرد: وقتی اینگونه پیش رفت و بحث شد، ما در آن سند به چه نتیجهای رسیدیم؟ ما در مذاکره نشسته بودیم تا برخی از بندهای آن سند را اصلاح کنیم. باور کنید سه یا چهار ساعت با یک ادبیات مشخص جلو میرفتیم، اما وقتی آن اتفاق رخ داد، ما بهعنوان مذاکرهکننده وارد شدیم و اعلام کردیم که حتماً این کار را انجام میدهیم.
وی ادامه داد:نتیجه این شد که در نشستهای بعدی، گاهی انتقاد میکردم که چرا کمتر صحبت میکنید؛ چراکه مردم ما حق دارند همه چیز را بدانند و باید برایشان توضیح داد. اما مردم ما بحمدالله آنقدر فهیم و با درک بالا هستند که وقتی ما میخواهیم دقیقاً آنها را متوجه کنیم، طبیعتاً دشمن نیز متوجه میشود و در برخی مواقع مجبور به رعایت ملاحظات هستیم.
انتهای پیام/