دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی از توافق قریبالوقوع برای پایان بحران تنگه هرمز پس از چهار ماه جنگ و محاصره دریایی استقبال کرد.
به گزارش الجزیره، آرسنیو دومینگوئز، دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO)، از توافق منطقهای قریبالوقوع برای پایان دادن به بحران تنگه هرمز استقبال کرد. این توافق پس از چهار ماه جنگ و محاصره دریایی در منطقه حاصل شده است.
دومینگوئز در مصاحبه با الجزیره تأیید کرد که جزئیات فنی این تفاهمنامه قرار است اواخر این هفته به صورت عمومی منتشر شود.
آغاز اجرای پروتکل اضطراری برای تخلیه ۵۰۰ کشتی
دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی در این مصاحبه از آغاز اجرای یک «پروتکل اضطراری» خبر داد. این پروتکل با هماهنگی تهران و مسقط اجرایی میشود و هدف آن تخلیه حدود ۵۰۰ فروند کشتی و نفتکش غولپیکر است که در پی درگیری ایران و اسرائیل در آبهای خلیج فارس سرگردان شدهاند.
پیش از این دومینگوئز در نشستهای قبلی خود اعلام کرده بود که حدود ۲۰ هزار ملوان و دریانورد در این کشتیها سرگردان هستند.
دومینگوئز در ادامه مصاحبه خود با الجزیره بر ضرورت پاکسازی تنگه هرمز از مینهای دریایی در سریعترین زمان ممکن تأکید کرد. او همچنین گفت که سازمان متبوعش به تأییدیهای نیاز دارد مبنی بر اینکه هیچ خطری برای حرکت کشتیرانی در تنگه هرمز وجود ندارد.
دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی افزود که برنامههایی برای هماهنگی تمام طرفها به منظور تخلیه ملوانان و کشتیها از هرمز تدوین شده است.
دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی پیش از این تاکید کرده بود که راهحل اساسی برای رفع انسداد تنگه هرمز، پایان دادن به جنگ است. او تأکید کرده بود که «تا قبل از شروع این درگیری، هیچ مشکلی برای تردد کشتیها در تنگه هرمز نداشتیم» و «به محض پایان جنگ، انتظار داریم قدم به قدم تردد در منطقه از سر گرفته شود».
تنگه هرمز یکی از حیاتیترین نقاط عبور انرژی در جهان محسوب میشود و پیش از تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران در اسفند ماه گذشته به طور میانگین روزانه ۱۳۵ فروند کشتی از آن عبور میکرد.
انتهای پیام/