۰۰:۰۷

۱۴۰۵/۰۳/۲۳

عراقچی اعلام کرد: احتمال امضای تفاهم در چند روز آینده به‌صورت دیجیتالی

عراقچی
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این که مذاکرات ایران و آمریکا ۲ مرحله‌ای است، گفت: موضوع هسته‌ای را به مرحله بعدی موکول کردیم.
کد خبر : ۷۱۷۴
به گزارش هاب صنعت؛

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه در گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر گفت: در طول یک سال، دو جنگ بسیار سنگین را پشت سر گذاشتیم. این یک واقعیت است، پس از جنگ دوازده روزه به نظر من، آنها فکر کردند که شاید تجهیزات را به اندازه کافی آماده نکرده بودند، شاید فکر می‌کردند که نقطه قوت ما که انسجام اجتماعی است را باید اول هدف قرار می‌دادند. یک تمهیداتی را چیدند و خودشان را آماده کردند برای یک جنگ بزرگ‌تر و در این فاصله ما آن وقایع ۱۸دی ماه را داشتیم و بعد با جنگ ۴۰ روزه مواجه شدیم که تصور می‌کردند که این بار دیگر می‌توانند کار را، به خیال واهی خودشان، به اصطلاح تمام بکنند، ولی با یک مقاومت بسیار جانانه و سرسختانه از سوی ایران، نیرو‌های مسلح ایران و مردم ایران مواجه شدند.

وی ادامه داد: کلمه «سرسخت» را که استفاده می‌کنم، همین یکی دو روز پیش یکی از مقامات غربی گفته بود که ما باورمان نبود که مردم ایران یا ایران این‌قدر سرسخت باشد و سرسختانه مقاومت بکند.

عراقچی افزود: این سرسختی و مقاومتی که در طول ۴۰ روز جنگ و بعد از آن در زمان آتش‌بس تا الان صورت گرفته، در وهله اول مدیون نیرو‌های مسلح ماست که جانفشانی کردند. به اندازه کافی گفته شده؛ واقعاً تک‌تک ما، مدیون نیرو‌های مسلحمان، شهدای نیرو‌های مسلحمان هستیم که جانفشانی کردند. 

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: همین‌طور ما مدیون مردمی هستیم که در این مدت یک لحظه نیرو‌های مسلح و مسئولین را و کل کشور را تنها نگذاشتند و هر شب در خیابان‌ها و هر روز در صحنه‌ها بودند. در مقابل کمبودها، در مقابل سختی‌ها مقاومت و پایداری کردند، کردند و در صحنه حضور داشتند که به درستی حرف از برانگیختگی و به نوعی بعثت شد؛ و از همه اینها کوچکتر دیپلماسی و دیپلمات‌های ما هستند که دیپلمات‌های ما در این مدت تلاش کردند اولا صدای بر حق مردم ایران در عرصه جهانی باشند، از منافع مردم ایران دفاع کنند و در عین حال یار و همراه نیرو‌های مسلح در مقاومت و اقداماتی که صورت می‌گیرد، باشند.

عراقچی با تاکید بر این که بحث میدان و دیپلماسی همیشه بسیار جدی مطرح بوده است، گفت: من همیشه گفته‌ام که واقعاً هیچ دوگانگی بین اینها وجود ندارد. بعضی‌ها می‌گویند وحدت اینها، من می‌گویم وحدت نه، بلکه یگانگی بین این دو باید باشد. این دو در یک راستا حرکت می‌کنند، هر یک از درون سنگری متفاوت.

وی اظهار کرد: همیشه معتقد بودم که ضلع سوم هم دارد که آن رسانه است. یعنی میدان، دیپلماسی و رسانه با هم حرکت می‌کنند. اما این بار یک ضلع چهارمی هم اضافه شد که خیابان است، حالا خیابان تجلی حضور مردمی است و این چهار رکن با یکدیگر حرکت کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این که وظیفه دیپلماسی پشتیبانی میدان و تثبیت دستاورد‌های میدان است، گفت: فکر می‌کنم فرماندهان و پوستان ما در نیرو‌های مسلح در خصوص نزدیکی و ارتباط نزدیک وزارت امور خارجه و نیرو‌های مسلح شهادت خواهند داد. ما همراه با آنها حرکت کردیم. مذاکره و مذاکره کننده متکی به قدرت میدانی است. مذاکره بدون قدرت میدان به نتیجه نمی‌رسد.

عراقچی در ادامه اضافه کرد: واقعا جمهوری اسلامی ایران پیروز میدان است و ایران در این عرصه سنگین پیروز بیرون آمده است. الان دنیا ایران و مردم ایران را به عنوان یک قهرمان و شگفتی می‌بیند.

وی خاطرنشان کرد: ما پیروزی راهبردی به دست آوردیم و طبیعی است که در این زمان است که جنگ باید براساس یک توافقی که پیروزی را تثبیت کند باید پایان یابد؛ بنابراین ما به عنوان یکی از ماموریت‌های اصلی خودمان به دنبال تفاهم و توافقی برای تثبیت پیروزی مردم ایران بوده این و راهگشایی کرده‌ایم. مسئولیت مذاکره به برادر بزرگوارم جناب آقای دکتر قالیباف سپرده شده و وزارت امور خارجه و سایر نهاد‌ها در خدمت ایشان هستند؛ و ما حرکتی را شروع کردیم که الان به انتهای خود نزدیک می‌شود و نتیجه آن یک یادداشت تفاهم ۱۴ ماده‌ای است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت که در رسانه‌ها در مورد این یادداشت تفاهم صحبت می‌شود، اما من ترجیح می‌دهم جزئیات این یادداشت تا نهایی شدن آن اعلام نشود، چون که ممکن است تا لحظه آخر تغییراتی در آن صورت گیرد. پس از نهایی شدن، قول می‌دهم که جزئیات را برای مردم تشریح کنم.

وی ادامه داد: در این مذاکرات که منجر به خاتمه جنگ شد، دو مرحله پیش‌بینی شده است؛ مرحله نخست امضای یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا و سپس مرحله دوم مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی آغاز می‌شود. موضوع هسته‌ای به مرحله دوم و توافق نهایی موکول شده است.

عراقچی با تاکید بر این که در یادداشت تفاهم اسلام آباد خاتمه جنگ در همه جبهه‌ها از جمله لبنان اعلام می‌شود، اضافه کرد: ما هیچ وقت در این جنگ لبنان را فراموش نکرده‌ایم چرا که لبنان و حزب الله لبنان در این جنگ در کنار مردم ایران جنگیدند و هرگز آنها را تنها نخواهیم گذاشت. آتش بسی که اعلام شد آتش‌بس در همه جبهه‌ها از جمله لبنان بود.

وی همچنین اظهار کرد: براساس این تفاهم جنگ در همه جبهه‌ها خاتمه خواهد یافت از جمله در لبنان و تعهدی داده خواهد شد که دیگر آغازگر جنگی نباشند و از تهدید و زور استفاده نشود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بحث تنگه هرمز هم در یادداشت تفاهم وجود دارد. رفع تحریم‌ها و موضوع بازسازی در قالب یک طرح بازسازی و توسعه اقتصادی در این جا مطرح شده که سازوکار‌های آن در طول مذاکرات بعدی توافق خواهد شد. پول‌های مسدود شده ایران که سازوکاری برای آن مشخص شده است. اینها مواردی است که در یادداشت تفاهم است و در مرحله اول درباره آن توافق صورت می‌گیرد. وقتی نهایی و امضا شد حتما جزییات کامل و بند به بند و کلمه به کلمه را توضیح خواهم داد.

عراقچی گفت: من باید صراحتاً عرض کنم که این توافق دشمنانی دارد که در رأس آنها رژیم صهیونیستی است و به دنبال مستمسک‌هایی هستند که این توافق را بهم بزنند.

وی افزود: در روز‌های اخیر، متون مختلفی از سوی رسانه‌ها و سایت‌ها منتشر شده است و هر طرف، ادعا‌های متفاوتی دارد. در منطقه نیز وضعیت مشابه است. بنابراین، هم آمریکایی‌ها و هم ما اعلام کرده‌ایم که هیچ یک از این متون اعتبار رسمی ندارد و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را نمی‌توان تأیید کرد. توصیه می‌کنم که اجازه دهیم آرامش روانی بر فضای کشور حاکم باشد تا بتوانیم به بهترین توافق ممکن دست یابیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: وقتی به سمت توافق می‌رویم، مذاکره و توافق یک امر دو طرفه است وقتی به توافق می‌رسیم که دو طرف سطحی از رضایت را داشته باشند.

عراقجی افزود: ما شاهد بودیم در ۷۲ ساعت گذشته تهدیداتی علیه ایران صورت گرفت و فضای فشار روانی و سیاسی سعی شد برای ایران ایجاد شود. ما بلافاصله با این موضوع برخورد کردیم؛ از طریق بیانیه وزارت امور خارجه، توییت رسمی، بیانیه نیرو‌های مسلح و پیام‌های مستقیم و واسطه‌ای. تجربه نشان داده است که تهدید نه تنها کارساز نیست، بلکه روند رسیدن به توافق احتمالی را به عقب می‌اندازد. بنابراین، تهدید‌ها باید متوقف شود و گفت‌و‌گو با زبان احترام انجام شود تا بتوان به توافق رسید.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تاکید کرد: ملت ایران نشان داده که هیچگاه تسلیم فشار و زور نخواهد شد. اگر قرار بود تهدید‌ها و فشار‌ها مؤثر واقع شوند، ایران پیش از این کوتاه آمده بود. موضع ما روشن است اگر قرار بود به زور و فشار تن دهیم که زودتر تن داده بودیم. اینجا پیام‌های بسیار روشنی به طرف مقابل داده شد که تهدید اثر معکوس دارد. اگر خواهان تفاهم هستید، ادبیات خود را تغییر دهید؛ و اگر مسیر تهدید، فشار یا جنگ را انتخاب کنید، ایران آماده و توانمند برای پاسخ است.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha