۱۶:۲۹

۱۴۰۵/۰۳/۲۲

تنگه هرمز مانع ورود یک میلیارد بشکه نفت به صنایع آمریکا و اروپا شد

تنگه هرمز
تسلط ایران بر تنگه هرمز، مانع از ورود یک میلیارد بشکه نفت در سه ماه اخیر به صنایع اروپا و آمریکا شد.
کد خبر : ۷۱۶۹
به گزارش هاب صنعت؛

رویترز می‌نویسد: با بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، روزانه ۱۰ درصد نفت جهان معادل ۱۲ میلیون بشکه به مقاصد خود در اروپا و آمریکا نمی‌رسد.

پس از جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران در ۹ اسفند ماه گذشته، ایران کنترل شاهراه حیاتی انرژی جهان در تنگه هرمز را در دست گرفت و هر ورود و خروجی به این تنگه منوط به دریافت مجوز از ایران شد. تلاش آمریکا برای اجماع‌سازی و کمک گرفتن از کشور‌های عضو برای باز کردن این باریکه با مخالفت روبه‌رو شد، به‌طوری که ترامپ با انتقاد از آنها گفت: «آمریکا انرژی دارد؛ هر کشوری دنبال انرژی است بیاید و تنگه را باز کند.»

دیمیتری ژدانیکوف، تحلیل‌گر مسائل نفتی، می‌گوید: «جهان اکنون مجبور شده در برابر انرژی منعطف‌تر عمل کند و رویکرد‌های جدیدی برای تأمین انتخاب کند که کاهش مصرف مهم‌ترین آن است. از سویی آمریکا صادرات خود را حتی با فشار بر ذخایر خود بیشتر کرده و کشور‌های اروپایی نیز ذخایر نفتی خود را آزاد می‌کنند.»

 یک کارشناس ارشد نفتی می‌گوید: «حتی امروز تنگه هرمز باز شود، بازگشت به وضعیت پیشین ماه‌ها زمان خواهد برد، جبران دوباره ذخایر نفتی کشور‌ها نفت را در مسیر صعود نگه می‌دارد».

بانک مرکزی اروپا امروز برای نخستین بار در سه سال گذشته برای جلوگیری از تورم ناشی از بحران انرژی، نرخ بهره را افزایش داد.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha