۱۰:۱۳

۱۴۰۵/۰۳/۱۷

عضو هیئت رئیسه مجلس: مدیریت مصرف انرژی باید به راهبردی ملی تبدیل شود

انرژی
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت مصرف انرژی دیگر اقدامی مقطعی نیست، بلکه باید به راهبردی ملی تبدیل شود.
کد خبر : ۷۰۳۴
به گزارش هاب صنعت؛

محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره نقش طرح‌های مردمی در کاهش ناترازی انرژی کشور، گفت: امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور در حوزه انرژی، فاصله میان تولید و مصرف به‌ویژه در ایام اوج مصرف گاز و برق است. تجربه‌های موفقی مانند پویش نبض انرژی نشان می‌دهد که می‌توان بدون تحمیل هزینه‌های سنگین به دولت و فقط با استفاده از مشارکت عمومی، بخشی از این ناترازی را مدیریت کرد.

وی افزود: اگر این مدل‌ها به‌صورت مستمر و با سازوکار‌های دقیق اجرایی ادامه یابند، بی‌شک می‌توانند در اسناد بالادستی، برنامه‌های توسعه و حتی بودجه‌های سنواتی کشور جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند. امروز مدیریت مصرف دیگر فقط اقدامی مقطعی نیست، بلکه باید به راهبردی ملی تبدیل شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: صنایع، ستون فقرات اقتصاد کشور هستند و تایمن انرژی مورد نیاز این واحد‌ها باید در اولویت قرار گیرد. ازاین‌رو، هر طرحی که بتواند مصرف را در بخش‌های غیرمولد کاهش داده و انرژی بیشتری در اختیار واحد‌های تولیدی قرار دهد، قابل حمایت است.

رشیدی درباره تفاوت رویکرد‌های تشویقی با سیاست‌های مبتنی بر افزایش قیمت انرژی نیز گفت: تجربه نشان داده است که تکیه بر ابزار‌های قیمتی نمی‌تواند به‌تنهایی مشکل مصرف را حل کند. در بسیاری از موارد، استفاده از مشوق‌ها، فرهنگ‌سازی و فراهم‌کردن امکان نوسازی تجهیزات، نتایج پایدارتری به همراه دارد.

وی تأکید کرد: نوسازی تجهیزات فرسوده خانگی و صنعتی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور برای کاهش مصرف انرژی است. اگر بتوانیم با اعطای تسهیلات مناسب، مسیر جایگزینی تجهیزات کم‌مصرف را هموار کنیم، بخش قابل توجهی از ناترازی موجود کاهش خواهد یافت. همچنین هرچه صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای مردم و تولیدکنندگان سودآورتر باشد، انگیزه مشارکت نیز افزایش می‌یابد و کشور با هزینه کمتری به اهداف بهره‌وری دست خواهد یافت.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha