۰۱:۳۰

۱۴۰۵/۰۳/۱۱

اهتمام «سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی»، ضرورتی راهبردی برای عبور از ناترازی

ناترازی انرژی
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه مجلس دوازدهم باید رویکردی عملیاتی و جهادی در حوزه انرژی داشته باشد، اهتمام «سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی» را گامی حیاتی برای پرکردن خلأ‌های حکمرانی در این بخش دانست.
کد خبر : ۶۸۸۶
به گزارش هاب صنعت؛

به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمد بهرامی سیف آبادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به الزامات حکمرانی در دوران پس از جنگ و ضرورت بازسازی زیرساخت‌ها، گفت: با توجه به جنگ تجمیلی سوم و تهاجم به زیرساخت‌های انرژی و برخی تاسیسات، امروز حوزه انرژی به دلیل حساسیت‌های فوق‌العاده، در صدر اولویت‌های ملی قرار دارد و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید به‌طور ملموس در این حوزه پیاده‌سازی شود.

وی با برشمردن اولویت‌های فوری کمیسیون انرژی در شرایط حال حاضر کشور، افزود: رفع بحران ناترازی و تأمین پایدار برق و گاز، در اولویت است. این هدف از طریق متنوع‌سازی سبد تولید انرژی، نوسازی و هوشمندسازی شبکه‌های انتقال و توزیع به منظور کاهش تلفات، و همچنین جمع‌آوری حداکثری گاز‌های همراه (فلر) محقق خواهد شد.

بهرامی ادامه داد: علاوه بر این، افزایش ضریب بازیافت مخازن نفت و گاز، به‌ویژه در میادین مشترک با کشور‌های همسایه و اجرای دقیق طرح‌های فشارافزایی در میدان مشترک با قطر، برای صیانت از سرمایه‌های ملی و کاهش وابستگی به خام‌فروشی، از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است.

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس با تأکید بر ضرورت پیوند صنعت و دانش‌بنیان، تصریح کرد: پیشبرد طرح‌های فناورانه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع نفت و نیرو، نه یک امر تزئینی، بلکه مکمل ضروری برای عبور از موانع فعلی است. در کنار این موارد، بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در استان‌های متأثر از جنگ، باید در دستور کار پیگیری کمیسیون باشد.

بهرامی، تشکیل «سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی» را در این برهه یک نقطه عطف در معماری حکمرانی انرژی کشور خواند و یادآور شد: این سازمان می‌تواند با ایجاد یکپارچگی در سیاست‌گذاری، هماهنگی میان بخشی و رفع تداخلات میان دستگاه‌های اجرایی، خلأ راهبردی موجود را پُر کند. مأموریت‌های این سازمان در حوزه‌های مدیریت تقاضا، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ارتقای بهره‌وری زنجیره تأمین، مستقیماً با امنیت ملی و رفاه عمومی گره خورده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس دوازدهم با تکیه بر این نقشه راه، اراده جدی برای ساماندهی ناترازی انرژی دارد. ما به دنبال هم‌افزایی حداکثری با دولت هستیم تا بتوانیم با اصلاح ساختار‌ها و اولویت‌بندی دقیق، این چالش را به فرصتی برای تقویت تولید ملی و امنیت انرژی کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام/


گزارش خطا
برچسب ها:
ارسال نظر
captcha