۲۱:۰۰

۱۴۰۵/۰۳/۰۷

ادعای تانکرترکرز: ۶۰ میلیون بشکه نفت ایران روی آب ماند

نفتکش
تانکرترکرز مدعی شده حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت خام ایران به دلیل محدودیت‌های دریایی آمریکا و اختلال در صادرات، روی نفتکش‌ها باقی مانده است.
کد خبر : ۶۸۰۵
به گزارش هاب صنعت؛

حساب تخصصی ردیابی نفتکش‌ها در شبکه ایکس تانکرترکرز در تازه‌ترین ارزیابی خود مدعی شده حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت خام ایران به دلیل محدودیت‌های دریایی آمریکا و اختلال در صادرات، روی نفتکش‌ها باقی مانده و امکان فروش یا تخلیه کامل آن فراهم نشده است.

این حساب که داده‌های صادرات نفت و تردد نفتکش‌ها را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، سیگنال‌های AIS و اطلاعات دریایی رصد می‌کند، در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است ارزش این محموله‌ها حدود ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ درآمدی که به ادعای این مجموعه فعلاً به ایران نرسیده است.

بر اساس این ارزیابی، اگرچه هنوز نفتکش‌های خالی برای بارگیری در منطقه حضور دارند، اما کاهش تولید نفت و دشوارتر شدن صادرات باعث افت روند بارگیری شده است.

موقعیت تقریبی تانکر‌های ایرانی رو در منطقه خلیج فارس

موضوع محدود شدن صادرات نفت ایران از اواخر فروردین ۱۴۰۵ و همزمان با افزایش حضور دریایی آمریکا در اطراف تنگه هرمز و دریای عمان وارد مرحله تازه‌ای شد. در هفته‌های بعد، رسانه‌های بین‌المللی و نهاد‌های دریایی از متوقف شدن یا سرگردانی ده‌ها نفتکش مرتبط با نفت ایران خبر دادند.

فرماندهی مرکزی آمریکا (CENTCOM) نیز طی روز‌های اخیر اعلام کرده بود ده‌ها نفتکش حامل نفت ایران در نتیجه عملیات دریایی آمریکا متوقف شده‌اند. برخی گزارش‌های دریایی تعداد این نفتکش‌ها را حدود ۴۰ فروند و حجم نفت موجود روی آنها را نزدیک به ۷۰ میلیون بشکه برآورد کرده‌اند؛ رقمی که به ارزیابی تازه TankerTrackers نزدیک است.

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی درباره تلاش برخی نفتکش‌ها برای عبور از محدودیت‌ها و رساندن محموله‌ها به بازار‌های آسیایی منتشر شد. برخی منابع دریایی می‌گویند تعدادی از نفتکش‌ها موفق به تخلیه بار شده‌اند، اما بخش مهمی از نفت صادراتی ایران همچنان روی آب باقی مانده است.

تحلیلگران بازار انرژی معتقدند ادامه این وضعیت می‌تواند علاوه بر کاهش درآمد‌های نفتی ایران، هزینه حمل‌ونقل، بیمه و ریسک تجارت نفت در منطقه خلیج فارس را نیز افزایش دهد.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha