۱۶:۳۰

۱۴۰۵/۰۳/۰۵

لزوم متنوع‌سازی سبد انرژی در کشور

بنزین
مدیرعامل اسبق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به هدررفت ۴ درصدی سوخت در شبکه توزیع گفت: این رقم از پالایشگاه تا پمپ‌بنزین بر اثر تبخیر و مسائل فنی در جایگاه‌ها و شبکه توزیع از بین می‌رود.
کد خبر : ۶۷۴۲
به گزارش هاب صنعت؛

نصرت‌الله سیفی، مدیرعامل اسبق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در میزگرد اقتصادی با موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به وضعیت مصرف انرژی در کشور اظهار کرد: راهکار خروج از این بن‌بست، نه فقط در تغییر قیمت، بلکه در اصلاح رفتار‌های مدیریتی، فنی و ساختاری نهفته است.

وی به رشد ۶ درصدی سالانه مصرف سوخت در ۲ دهه اخیر، اشاره کرد و گفت: احتمالا تقاضای بنزین به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز برسد.

سیفی تاکید کرد: درحالی‌که مصرف به‌شدت صعودی است، تولید ما افزایش نیافته و در عین حال، آسیب دیدن برخی زیرساخت‌ها و مخازن سوخت در جریان جنگ تحمیلی سوم، تراز تولید با چالش مواجه شده است.

این کارشناس حوزه انرژی میزان هدررفت بنزین در مسیر انتقال را یکی از مشکلات شبکه توزیع سوخت دانست و افزود: از پالایشگاه تا پمپ‌بنزین، حدود چهار درصد بنزین بر اثر تبخیر و مسائل فنی در جایگاه‌ها و شبکه توزیع از بین می‌رود. این عدد شاید کوچک به نظر برسد، اما در مقیاس ملی، معادل میلیون‌ها لیتر سرمایه است که دود می‌شود.

مدیرعامل اسبق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت معتقد است به‌جای فشار مستقیم بر معیشت مردم، باید به سراغ راهکار‌های کم‌هزینه و پربازده رفت که شامل اصلاح الگو‌های رفتاری مردم تا بهینه‌سازی خودرو‌ها و ناوگان مصرف‌کننده بنزین می‌شود.

وی در همین زمینه به ارایه راهکار‌هایی غیرقیمتی پرداخت و گفت: یک راهکار ساده اصلاح رفتار رانندگی است، زیرا ترمز‌های ناگهانی و سرعت‌های غیرمجاز تا ۱۰ درصد و پایین بودن شیشه هنگام رانندگی مصرف سوخت را هفت درصد افزایش می‌دهد ضمن آنکه استفاده از اسفالت بی کیفیت علاوه بر تولید آلودگی، لاستیک و سیستم تعلیق خودرو‌ها را نابود می‌کند.

سیفی به راهکار‌های فناورانه و نگهداری خودرو اشاره کرد و افزود: تنظیم دوره‌ای موتور و باد لاستیک می‌تواند تا ۱۲.۵ درصد از مصرف بکاهد. استفاده از خودرو‌های دوگانه سوز مصرف را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

وی بر توسعه حمل‌ونقل عمومی تاکید کرد و ادامه داد: انتقال مسافران از روی زمین به زیر زمین و افزایش خطوط و ناوگان مترو به طور قابل توجهی مصرف سوخت را مدیریت می‌کند. توسعه ناوگان دوچرخه، اسکوتر و موتورسیکلت برقی توجه مردم به تک‌سرنشینی در خودرو را به استفاده از این ناوگان تغییر می‌دهد.

سیفی با اشاره به امکان استفاده از سوخت‌های جایگزین در کشور گفت: میل به مصرف بنزین احیای ظرفیت‌های سی‌ان‌جی (CNG) را به حاشیه رانده است.

وی با انتقاد از توقف طرح‌های توسعه مترو در دهه‌های گذشته با وجود تصویب و اختصاص پنج میلیارد دلار برای تهران و ۷۰۰ میلیون دلار برای دیگر کلانشهر‌ها به دلایل غیرکارشناسی تأکید کرد: افزایش واگن‌ها و سرعت قطار‌ها می‌تواند روزانه سفر ۳ میلیون نفر را پوشش داده و مصرف بنزین را به شدت کاهش دهد.

سیفی تصریح کرد: اگرچه قیمت یک ابزار است، اما تمرکز صرف بر آن بدون اصلاح کیفیت خودروها، توسعه شبکه حمل‌ونقل و جلوگیری از قاچاق و هدررفت در شبکه، بی‌فایده خواهد بود.

وی خواستار توقف رفتار‌های سلیقه‌ای شد که در سال‌های گذشته خسارات میلیارد دلاری به سلامت و اقتصاد کشور وارد کرده است.

همچنین عباس ملکی استاد دانشگاه صنعتی شریف در این میزگرد خواستار توجه به متنوع سازی سبد انرژی در کشور شد و تاکید کرد: راهکار مدیریت مصرف سوخت در کشور توسعه خودرو‌های برقی بدون ایجاد زیرساخت آن نیست، بلکه در احیای ظرفیت ۲۰ میلیون تنی CNG نهفته است.

وی افزود: ایران به‌جای دنبال‌روی از تکنولوژی‌های پرهزینه مانند خودرو‌های برقی، باید روی بهینه‌سازی موتور‌های احتراق داخلی و توسعه انرژی خورشیدی متمرکز شود.

ملکی با تاکید بر اینکه نفت و انرژی یکی از مزیت‌های اقتصادی ایران به شمار می‌رود تاکید کرد: تولید یک بشکه نفت برای ما حداکثر ۱۰ دلار هزینه دارد، در حالی که قیمت جهانی آن حدود ۱۰۰ دلار است. این ۹۰ دلار سود خالص در هر بشکه، یک نعمت خدادادی است که باید صرف نوسازی سیستم‌های لوله‌کشی، ساخت بیمارستان، دانشگاه و نیروگاه‌های مدرن شود، نه اینکه شاهد صرف آن در بخش نیروگاهی با بازدهی ناچیز ۳۷ درصدی باشیم.

وی راهکار عبور از بحران آلودگی و ناترازی را در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و گفت: آلمان ۵۰ درصد برق خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند و پرتغال ۲ هفته تمام بدون سوخت فسیلی برق کشورش را تأمین کرد. وزارت نفت با این حجم از درآمد و ظرفیت، باید متولی اصلی نصب پنل‌های خورشیدی و نوسازی نیروگاه‌ها شود.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha