۰۳:۰۰

۱۴۰۵/۰۳/۰۳

صرفه‌جویی ۶.۲ میلیون مترمکعبی گاز در خراسان جنوبی

مصرف گاز
مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی از اجرای طرح «استان بدون نشر گاز» در این استان خبر داد و گفت: با اجرای اقدام‌های نوآورانه، تکمیل عملیات نشت‌یابی و رفع موارد شناسایی‌شده، سالیانه بیش از ۶.۲ میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی شده است.
کد خبر : ۶۶۶۵
به گزارش هاب صنعت؛

به نقل از شرکت ملی گاز ایران، رحمان محمودی، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی با تشریح جزئیات اجرای طرح «استان بدون نشر گاز» بیان کرد: براساس گزارش‌های فنی و عملیاتی، مجموع نشر گاز شناسایی‌شده در سطح استان پیش از اجرای این طرح بالغ بر ۶ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۵۴ مترمکعب در سال برآورد شده بود که با اقدام‌های انجام‌شده، این موارد شناسایی و رفع شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در زمینه صیانت از منابع انرژی، افزایش ایمنی شبکه و کاهش هدررفت گاز انجام شده است، افزود: عملیات نشت‌یابی در بخش‌های مختلف شبکه، تأسیسات و انشعابات گاز استان به‌صورت کامل انجام و موارد نشتی شناسایی شد و در دستور کار اصلاح و رفع قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی ادامه داد: براساس گزارش واحد بازرسی فنی، درمجموع ۱۹ هزار و ۹۷۸ مورد نشتی شامل ۲۱۸ مورد نشتی زمینی و ۱۹ هزار و ۷۶۰ مورد نشتی هوایی شناسایی شد که بخش قابل توجهی از حجم نشر مربوط به نشتی‌های با حجم بالا بوده است.

محمودی تصریح کرد: طبق این گزارش، بخشی از نشتی‌های شناسایی‌شده در مقیاس بالای ۱۰ هزار مترمکعب در سال، بخشی در محدوده ۵ هزار تا ۱۰ هزار مترمکعب و بخشی نیز در محدوده کمتر از ۵ هزار مترمکعب در سال قرار داشته است.

وی افزود: گزارش واحد امداد و بهره‌برداری نیز نشان می‌دهد که از مجموع ۲۵ هزار و ۹۷۵ مورد نشتی هوایی شناسایی‌شده ازسوی این واحد، حجم قابل توجهی از نشر سالانه گاز مربوط به نشتی‌های کمتر از ۵ هزار مترمکعب، ۵ هزار تا ۱۰ هزار مترمکعب و بالای ۱۰ هزار مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اقدام‌های انجام‌شده به رفع کامل نشتی‌های شناسایی‌شده منجر شده است، گفت: با اجرای طرح «استان بدون نشر»، همه موارد نشتی به‌ویژه نشتی‌های هوایی که سهم قابل توجهی در حجم نشر داشتند، شناسایی و برطرف شدند.

محمودی با اشاره به اقدام‌های نوآورانه شرکت گاز استان برای پایداری شبکه و جلوگیری از بروز نشتی‌های جدید افزود: نصب سامانه هیت‌باکس در ۱۵ ایستگاه استان به‌جای هیتر‌های گازسوز، استفاده از شیر‌های تمام‌جوشی All Welded در شبکه، اجرای سیستم حفاظت کاتدیک برای خطوط فولادی و انجام نشت‌یابی کامل سالیانه از همه تأسیسات، ازجمله اقدام‌های مهم در این زمینه بوده است.

وی افزود: اجرای این اقدام‌ها افزون بر کاهش هدررفت گاز، نقش مهمی در افزایش ایمنی، پایداری زیرساخت‌ها، کاهش آلایندگی و ارتقای بهره‌وری شبکه گازرسانی استان دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی در پایان گفت: تجربه اجرای طرح «استان بدون نشر گاز» در خراسان جنوبی باید به‌عنوان الگویی کاربردی برای سایر استان‌ها مورد استفاده قرار گیرد و نتایج آن در عرصه ملی نیز توسعه یابد.

انتهای پیام/


گزارش خطا
برچسب ها:
ارسال نظر
captcha