به نقل از اویل پرایس، زلنسکی، رئیسجمهور اوکراین، روز جمعه اعلام کرد نیروهای این کشور در حملهای شبانه، پالایشگاه نفت یاروسلاول روسیه را هدف قرار دادهاند؛ اقدامی که به گفته او بخشی از تشدید حملات پهپادی به زیرساختهای پالایشی و صادرات نفت روسیه است.
زلنسکی در شبکههای اجتماعی نوشت: امروز فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، اولکساندر سیرسکی، گزارشی درباره استفاده از پهپادهای دوربرد علیه تاسیسات پالایش و صادرات نفت روسیه ارائه کرد.
وی افزود: نیروهای دفاعی اوکراین شب گذشته اهداف مرتبط با پالایشگاه نفت یاروسلاول را که حدود ۷۰۰ کیلومتر از خاک ما فاصله دارد، هدف قرار دادند. رئیسجمهور اوکراین درباره میزان خسارت احتمالی این پالایشگاه توضیحی نداد، اما تاکید کرد: ما جنگ را به داخل خاک روسیه بازمیگردانیم و این کاملا عادلانه است.
پالایشگاه یاروسلاول که بخشی از سهام آن در اختیار Gazprom Neft قرار دارد، طی یک ماه گذشته چهار بار هدف حملات اوکراین قرار گرفته است؛ حملاتی که با هدف کاهش توان پالایشی و صادراتی روسیه انجام میشود.
بر اساس تصاویر ماهوارهای سامانه پایش آتش ناسا، نشانههایی از «ناهنجاری حرارتی» در محل پالایشگاه مشاهده شده که میتواند حاکی از وقوع آتشسوزی باشد.
این حمله تنها چند ساعت پس از آن انجام شد که پهپادهای اوکراینی پالایشگاه «سیزران» در منطقه سامارای روسیه ــ متعلق به شرکت Rosneft ــ را هدف قرار دادند. زلنسکی روز پنجشنبه نیز ویدئویی از دود و آتش در یکی از تأسیسات نفتی روسیه منتشر کرده و نوشته بود: این هم یک تحریم دوربرد دیگر اوکراین علیه پالایش نفت روسیه؛ و این مسیر را ادامه خواهیم داد.
با جهش قیمت جهانی نفت پس از جنگ خاورمیانه، درآمدهای نفتی روسیه نیز افزایش یافته است؛ چراکه هم قیمتها بالا رفته و هم نفت روسیه، بهویژه در بازار هند، دوباره جذاب شده است. این روند پس از معافیتهای آمریکا برای فروش محمولههای نفت روسیه که پیشتر بارگیری شده بودند، شدت گرفت.
در همین حال، اوکراین تلاش میکند با تشدید حملات به پالایشگاهها و بنادر صادرات نفت روسیه، صادرات و درآمدهای انرژی مسکو را محدود کند.
انتهای پیام/