حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: در شرایط ناترازی حدود ۲۰ میلیون لیتری بنزین در روز، دولت در سالهای اخیر سعی کرده است که این ناترازی را از طریق واردات جبران کند.
وی با بیان اینکه با توجه به ناترازی که وجود دارد در صورت مدیریت مصرف و مصرف بهینه نیاز به واردات نخواهیم داشت اظهار کرد: در شرایط کنونی ضروری است که دولت برای رفع ناترازی بنزین، اجرای سیاستهای غیرقیمتی که در برنامه هفتم و قوانین بودجه سنواتی برای مدیریت مصرف تدبیر شده است را در اولویت قرار دهد.
حسینی ادامه داد: ایران با تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن LPG، در جمع چند کشور نخستین تولیدکننده گاز مایع در جهان است و با توسعه دوگانهسوز کردن خودروها و ایجاد انگیزه میتوان بخش زیادی از مصرف بنزین و نیاز به واردات آن را کاهش داد.
وی اظهار کرد: مطابق بند ۵ مصوبه هیئت وزیران در آبان ۱۴۰۴، به منظور متنوع سازی سبد سوخت ناوگان حمل و نقل و کاهش انتشار آلایندهها با استفاده از سوخت پاک سی. ان. جی (CNG)، وزارت نفت (شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران) مکلف است در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد نسبت به تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز اقدام کند که در این راستا هماکنون طرح تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز به صورت رایگان در حال اجراست که سامانه با رفع مشکلاتی به زودی فعال میشود.
سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: با تسهیل واردات اتوبوس، کشنده، خودروی سواری و موتور سیکلتهای برقی و هیبریدی هم نیاز به واردات بنزین از بین میرود و هم سبد سوخت کشور متنوع میشود و به لحاظ پدافند غیرعامل امنیت تأمین سوخت کشور ارتقا مییابد.
حسینی ادامه داد: تخصیص عادلانه سهمیه سوخت به کارت ملی افراد به جای خودرو با امکان خرید و فروش سوخت ضروری است.
انتهای پیام/