به گزارش هابصنعت به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی نفت ایران، رحیم مینایی، مجری طرح احداث نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی، اعلام کرد: پیرو هماهنگیهای به عمل آمده میان وزیر نفت و وزیر نیرو، مقرر شد واحدهای نیروگاه غرب کارون که مازاد بر نیاز تاسیسات نفتی برق تولید میکنند، به شبکه سراسری برق کشور متصل شوند.
وی افزود: با هماهنگیهای صورت گرفته و با دستور مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، در ساعت ۱۲ شب ۱۹ فروردین سال جاری، هر ۲ واحد گازی نیروگاه با ظرفیت کامل وارد مدار شدند. اکنون بیش از ۲۰۰ مگاوات برق از این نیروگاه به شبکه سراسری تزریق میشود.
مینایی خاطرنشان کرد: این اقدام ضمن بهبود پایداری شبکه برق استان خوزستان، انرژی مورد نیاز بخشی از شهر اهواز و اطراف آن را تامین میکند.
وی در ادامه گفت: همزمان، فرآیند آمادهسازی و راهاندازی واحد سوم نیروگاه که واحد بخار است، نیز آغاز شده است. با توجه به اینکه در سالهای گذشته اعلام نیاز از سوی وزارت نیرو معمولاً در اوایل یا اواسط خرداد صورت میگرفت، واحد بخار در حالت خاموشی طولانیمدت قرار داشت و آمادهسازی و بهره برداری مجدد آن نیازمند صرف زمان بیشتری بود؛ اما امسال، اعلام نیاز در اوایل فروردین انجام شد و همین موضوع باعث شده است فرآیند راهاندازی کمی زمانبر شود.
به گفته مینایی، با بهرهبرداری از واحد سوم که ظرفیت مازادی حدود ۱۵۰ مگاوات خواهد داشت، مجموع توان تحویلی نیروگاه از ۲۰۰ مگاوات به ۳۵۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۹ همکاری خود را با وزارت نیرو آغاز کردهایم و در این مدت، همواره تمام برق تولیدی مازاد بر نیاز را در اختیار شبکه سراسری قرار دادهایم که طی مدت گذشته بالغ بر ۲ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی برق به شبکه سراسری تزریق شده است.
مینایی ابراز امیدواری کرد که وزارت نیرو در قبال سرمایهگذار پروژه به تعهدات مندرج در توافقنامههای خود پایبند باشد.
نیروگاه غرب کارون با قرارداد BOO با شرکت مپنا و خرید تضمینی برق تولیدی و تامین زیر ساختها و حمایتهای مالی شرکت ملی نفت ایران و بهمنظور تامین برق تاسیسات میادین نفتی غرب کارون احداث شده است و در چند سال گذشته همیشه وزارت نفت برق تولیدی مازاد بر نیاز را به وزارت نیرو تحویل داده است.
انتهای پیام/